O mezinárodní zakázky připravují tuzemské firmy podle dopravců zejména konkurenti z východu, kteří mají často nižší ceny. Několik let klesající dopravní výkony firem pak podle sdružení Česmad Bohemia přinášejí výpadky i státním financím. Loňský 20procentní výpadek podle nich znamenal ztrátu zhruba pěti miliard korun pro stát.

Podle dopravců by situaci pomohla například částečná vratka spotřební daně z nafty. Ta by podle sdružení pomohla českým firmám a motivovala i tranzitující zahraniční dopravce k nákupu pohonných hmot v Česku. Ti podle dopravců v současnosti kromě mýtného našemu státu nepřináší žádné peníze. "Pokud by u nás natankovali, výnos pro stát by z nich byl osminásobný," uvedlo sdružení.

Dopravci tento týden jednali o situaci na trhu s premiérem Andrejem Babišem, o možných opatřeních budou dále jednat s ministerstvem financí. Setkali se také s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem. „Jsem rád, že jednání bylo konstruktivní, premiér řešení prohlubující se krize českých dopravců nasměroval k ministryni financí, se kterou se budeme chtít co nejdříve sejít,“ uvedl prezident Česmadu Josef Melzer.

Dopravci s premiérem hovořili také o návrhu na rozšíření nedělního zákazu jízdy kamionů. Ten by měl mimo jiné pomoci s nedostatkem parkovacích míst pro kamiony. Rozšíření zákazu by však podle dopravců ohrozilo zakázky dopravních firem z Moravy a situaci s parkovacími místy by nevyřešilo. Sdružení se proto zavázalo předložit alternativní plán.

Dopravní firmy tak stále více musí spoléhat na domácí trh, přepravy na něm proto v posledních letech rostou. V pololetí kamiony přepravily 212 milionů tun, meziročně o téměř 20 milionů tun více.

Související