O mezinárodní zakázky připravují tuzemské firmy podle dopravců zejména konkurenti z východu, kteří mají často nižší ceny. Několik let klesající dopravní výkony firem pak podle sdružení Česmad Bohemia přinášejí výpadky i státním financím. Loňský 20procentní výpadek podle nich znamenal ztrátu zhruba pěti miliard korun pro stát.

Podle dopravců by situaci pomohla například částečná vratka spotřební daně z nafty. Ta by podle sdružení pomohla českým firmám a motivovala i tranzitující zahraniční dopravce k nákupu pohonných hmot v Česku. Ti podle dopravců v současnosti kromě mýtného našemu státu nepřináší žádné peníze. "Pokud by u nás natankovali, výnos pro stát by z nich byl osminásobný," uvedlo sdružení.

Dopravci tento týden jednali o situaci na trhu s premiérem Andrejem Babišem, o možných opatřeních budou dále jednat s ministerstvem financí. Setkali se také s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem. „Jsem rád, že jednání bylo konstruktivní, premiér řešení prohlubující se krize českých dopravců nasměroval k ministryni financí, se kterou se budeme chtít co nejdříve sejít,“ uvedl prezident Česmadu Josef Melzer.

Dopravci s premiérem hovořili také o návrhu na rozšíření nedělního zákazu jízdy kamionů. Ten by měl mimo jiné pomoci s nedostatkem parkovacích míst pro kamiony. Rozšíření zákazu by však podle dopravců ohrozilo zakázky dopravních firem z Moravy a situaci s parkovacími místy by nevyřešilo. Sdružení se proto zavázalo předložit alternativní plán.

Dopravní firmy tak stále více musí spoléhat na domácí trh, přepravy na něm proto v posledních letech rostou. V pololetí kamiony přepravily 212 milionů tun, meziročně o téměř 20 milionů tun více.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66658100-pres-hranice-vozi-kamiony-stale-mene-zbozi-pokles-je-ctvrtinovy-silnicni-dopravci-hledaji-reseni-v-jednani-se-statem