Placení dodatečných daní a cel a delší dodací lhůty vytvoří velkou překážku pro budoucí rozvoj přeshraniční e-commerce v Evropě. V případě tvrdého brexitu by u zboží nakoupeného online mezi Velkou Británií a evropskými zeměmi mohlo být vyžadováno uhrazení dodatečných cel, daní a administrativních poplatků.

Je možné, že koncoví příjemci by tyto daně a cla museli zaplatit dokonce ještě před doručením jimi zakoupeného zboží, jakmile toto zboží dorazí do cílové země. Do doby, než budou tyto poplatky uhrazeny, by bylo dané zboží zadržováno, což by vedlo mimo jiné k delším dodacím lhůtám.

Průzkum, který proběhl u 24 258 nakupujících na internetu ve 21 evropských zemích, ukázal, že v případě uplatnění dodatečných nákladů by mohlo na britských e-shopech přestat nakupovat 70 procent zákazníků. V případě spotřebitelů z Velké Británie by zase v přeshraničních e-shopech zcela přestalo nakupovat 69 procent lidí.

V případě brexitu bez dohody by na přeshraniční toky mezi evropskými zeměmi a Velkou Británií byly okamžitě uvaleny dodatečné daně a cla. Ačkoli se těmto povinným poplatkům nelze vyhnout, další důležité dopady, jako jsou delší dodací lhůty, je však možné zmírnit.

DPDgroup v této souvislosti vytvořila nový způsob fakturace pro elektronické obchodníky, kteří posílají zásilky z a do Velké Británie. Řešení umožňuje nakupujícím platit online cla i daně v momentě, kdy nákup na internetu provádějí.

„Ačkoli Evropu dělí od termínu brexitu již pouze dva týdny, v mnoha oblastech stále přetrvává řada nejistot. I když jsme plně připraveni na veškeré možné varianty, i nadále doufáme, že jednání nakonec dospěje k určité dohodě,“ říká Miloš Malaník z DPD CZ.

Související