"Doufáme, že dojde k dohodě mezi EU a Británií, v opačném případě očekáváme, že budeme od listopadu stát v dlouhých frontách kvůli celním kontrolám," říká mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Podle analýzy britského ministerstva dopravy, kterou získala televize Sky News, by po brexitu bez dohody čekaly v anglickém Doveru kamiony několik hodin na odbavení. Už první den by se tak mohlo v Doveru nakupit až osm tisíc vozidel. Aktuálně zabírá řidičům zastávka v doverském přístavu několik minut. Podle nejčernějšího scénáře by tam mohli dopravci čekat na celní kontroly až dva dny.
10 tisíc
kamionů projede každý den doverským přístavem v obou směrech.
Evropská unie firmám radí, aby se předzásobily dopředu a první čtyři dny po brexitu omezily přepravu. "Řada firem navyšuje své zásoby. Záleží však do značné míry na tom, kolik mají místa ve skladech," vysvětluje Lucie Svobodová, ředitelka divize Forwarding logistické skupiny Gefco.
Především automobilky pracují zpravidla v takzvaném režimu "just in time". Díly, které jim vozí dopravci, míří takřka okamžitě na výrobní linku. Efektivní logistika má však tu nevýhodu, že mnoho podniků nemá dostatečně velké sklady, díky kterým by se mohly předzásobit na delší časový úsek. Pro některé je obtížné si vytvořit zásoby na týden dopředu.
Společnost Jaguar Land Rover, která do svých britských továren dováží 20 milionů komponentů denně, proto oznámila, že první týden v listopadu zcela přeruší výrobu ve třech svých závodech. Vyrábět auta v Británii na několik dní přestane také britský závod Toyoty a oxfordská továrna automobilky BMW.
Británie se obává, že pokud se kamiony v prvních dnech výrazně zdrží na hranicích, omezí to nejen dodávky dílů, ale především potravin a zdravotnického materiálu. Spojené království i Francie proto výrazně navýšily počet celníků a současně se snaží ulehčit proces kontroly zboží.
"Britové jsou neuvěřitelně dobře připraveni na situaci, kdy by opustili EU bez dohody a celníci museli začít fungovat v novém režimu. Proclení bude mnohem jednodušší než do jiných třetích zemí," říká Svobodová. Firmy například měly možnost si obstarat takzvaný zjednodušený postup proclení. Díky němu může kamion dojet až k příjemci zboží a až v cílové destinaci náklad proclít.
Přesto dopravci neočekávají, že Británie při tvrdém brexitu zabrání dlouhým frontám. Pokud nedopraví zboží včas, může to pro ně i pro exportéry samotné znamenat značné potíže.
"S očekávaným chaosem na hranicích je třeba nezapomínat na případné smluvní pokuty, které mohou být uplatněny při opožděné zásilce," říká advokát poradenské skupiny PwC Legal Daniel Pikal.