K nárůstu komerční přepravy ve městech přispívá z velké části rozvoj prodeje po internetu, který v posledních letech meziročně stoupal ve dvojciferných číslech. Jde jak o klasické e-shopy, tak rozvozy jídel, ale i online taxislužby. Logistický projekt Liftaga staví na tom, že tento boom bude v dalších letech nejspíš pokračovat. Pokud by se ale podařilo lépe vytížit současné dopravce, ulice měst by už další rozvozové vozy nezahlcovaly v takové míře.
„Chceme se dostat ke skutečnému sdílení. Cílem je, abychom dokázali řidiče vytížit z různých zdrojů; pokud na to má licenci, schopnosti a auto, aby mohl vozit všechno od zboží přes lidi po jídlo, protože zdroje poptávky po přepravě se během dne doplňují,“ říká Ondřej Krátký, ředitel a spoluzakladatel Liftaga.
Pro něj jezdí v současnosti asi 2000 řidičů, kteří fungují převážně jako taxíky. Nedávno ale začali vozit po centru Prahy i zásilky Alzy. „V rámci naší pilotní spolupráce se daří obsluhovat okolí našeho holešovického showroomu v řádu desítek minut,“ uvedl Jan Sadílek, ředitel marketingu Alza.cz.
Zároveň probíhá integrace Liftaga do platformy na tvorbu e-shopů společnosti Shoptet. Do systému se také v příštích týdnech zapojí kurýři společnosti Sushitime, kteří budou v časech, kdy nepřepravují jídlo, vozit jiné zásilky. Podobně to bude fungovat i u taxíků, kteří mají nejvíce práce ráno, k večeru a v noci, zatímco kurýrní zásilky se vozí nejvíce během dne.
Kurýři Sushitime budou v první fázi využívat řidičskou verzi aplikace Liftago, které jim také bude za rozvoz platit. Do budoucna bude ale muset vzniknout nástroj, který umožní i placení kurýrů různými firmami. „Přesně to je ten důvod, proč není jednoduché náš systém vytvořit. Musíme se naučit pracovat ve více režimech,“ uvedl Ondřej Krátký.
Budoucnost přinese větší otevřenost
Řada e-shopů i restaurací má ovšem vlastní přepravu. Systém by tak mohl narazit na neochotu nechat konkurenty nahlédnout do své „kuchyně“. Alza vyloučila možnost, že by vlastní dopravou v současnosti rozvážela zásilky konkurenčních e-shopů, nebo naopak. „Na to je právě Liftago a jim podobní dopravci,“ uvedla mluvčí Alzy Patricie Šedivá.
„Je to spíš otázka budoucnosti. Teď to aktuálně neřešíme, ale jsme otevření každé možnosti, abychom zákazníkům zajistili co nejrychlejší způsob dodání a aby měli co největší možnost výběru,“ uvedl ředitel logistiky Alza.cz Lukáš Baudyš. Připustil ale, že v budoucnu může i takové sdílení fungovat a může přinést e-shopům s vlastními vozy nové zákazníky. „Doba se bude vyvíjet. Jestli se objemy zdvojnásobí, zákazníci budou víc otevření a my také budeme muset být víc otevření různým variantám řešení,“ dodal Baudyš.
„Digitalizace vede k tomu, že se role hodně štěpí, a někdo, kdo trval na tom, že bude mít všechny role, v novém světě přestane fungovat. Typicky hráči, kteří jsou flexibilní, dokážou se vzdát jedné role a získat jinou, která ještě neexistovala, jsou ti, kteří budou úspěšní,“ myslí si Ondřej Krátký.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.