„S blížícími se Vánocemi podíl osobního odběru na Alze stoupá. AlzaBoxy přitom patří vedle kamenných poboček k nejoblíbenějším způsobům vyzvednutí. Proto jich chceme během podzimu otevřít další stovku, abychom byli lidem ještě blíže, zejména v menších městech,“ uvedl ředitel expanze a facility online obchodu Jan Moudřík.
Během loňského roku si do balíkomatů Alzy nechali lidé doručit zboží za téměř 600 milionů korun a toto číslo každoročně stoupá.
Součástí současné expanze je i zřízení zatím největší „skříně“ na balíky s délkou přes 11 metrů, která stojí u logistického centra v Horních Počernicích a umožňuje nejrychlejší způsob vyzvednutí – do hodiny od objednání zboží.
Část AlzaBoxů se zaváží v tzv. same day, tedy už v den objednání zboží. Nyní tato služba funguje v Praze a středních Čechách a do budoucna se plánuje další rozšíření. Ostatní boxy se zavážejí do druhého dne od objednání.
Nové lokality pro letošní rozšíření sítě balíkomatů e-shop vybíral podle podnětů svých zákazníků. Na to chce navázat i příští rok, kdy plánuje rozšíření „minimálně v řádu dalších stovek kusů".
Od loňska má svoji síť balíkomatů také dvojka českého e-commerce, Mall.cz. Ta je převzala od polské společnosti InPost, která se z českého trhu stáhla. V současnosti Mall provozuje 82 balíkomatů a do konce roku jich chce přidat dalších pět. "V příštím roce plánujeme v ČR rozšířit počty Mall Boxů v řádu desítek. Aktuálně máme Mall Boxy i na Slovensku," uvedl Libor Hudeček, last mile chief officer společnosti Mall Group.
Dalším provozovatelem automatů na zásilky je v Česku společnost DHL Express, která má v Praze dvě zařízení. Vůbec první, kdo v tuzemsku zkoušel balíkomaty, byla ale Česká pošta. V roce 2012 je instalovala ve své pražské centrále a posléze ještě v několika dalších pobočkách. Přibližně před třemi lety ale pilotní provoz ukončila a stroje stáhla. Nyní tento projekt znovu zvažuje. "Je to otázka finanční investice a vhodného umístění balíkomatů do těch lokalit, které pro tento způsob obsluhy balíků dávají smysl. Nyní jsme ve fázi analýzy," uvedl Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.
V květnu spustila svůj první automat na balíky na pražském Chodově také společnost Zásilkovna. Stroj nazvaný Z-bot je technologicky dále než zmíněná zařízení. Umí si automaticky přeskladňovat zásilky tak, aby zabíraly uvnitř co nejméně místa a byly co nejblíže výdejnímu okénku. Ve svých obchodech je využívá například největší světová síť supermarketů Walmart nebo největší prodejce oblečení Zara.
V Česku se balíkomaty také vyrábějí. Například firma Textileco nedávno obdržela za své zařízení na Mezinárodním strojírenském veletrhu ocenění Zlatá medaile MSV za inovativní řešení založené na internetu věcí.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





