Zákazníci e-shopů v Česku se letos budou při čekání na předvánoční zásilky spoléhat na balíkové dopravce mnohem méně než během roku. Místo toho si bude více lidí vyzvedávat zboží na externích výdejnách jako Uloženka nebo Zásilkovna. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Seznam.cz. V předvánočním období přitom narůstají prodeje e-shopů až na dvojnásobek běžných objemů.

Zatímco během většiny roku si nechává 65 procent online nakupujících v Praze doručovat zboží kurýrem až domu, před Vánoci to bude jen 37 procent. Podobné rozdíly jsou i v menších městech a na vesnicích, kde bude během hlavní sezóny využívat kurýry 61 procent lidí oproti běžným 85 procentům.

Méně budou zákazníci e-shopů zaškrtávat i políčko vyzvednutí zásilky na poště - největší rozdíl bude v Praze, kde poštovní pobočku zvolí 29 procent, což je o 14 procentních bodů méně než mimo hlavní nákupní sezónu.

Přibližně stejné procento online nakupujících jako ve zbytku roku dá přednost externím výdejnám zásilek. Zatímco v menších obcích to bude 60 až 70 procent lidí, ve větších přes 75 procent. Budou je ale volit mnohem častěji než obvykle. Uvedlo to 19 procent respondentů průzkumu.

„Výraznější zájem o tento typ doručování se dá očekávat v Praze, kde je síť externích výdejních míst nejhustší. V hlavním městě plánují využít tento typ dopravy online objednaného zboží čtyři pětiny dotázaných,“ uvedl Darek Pikálek, marketingový a uživatelský výzkumník Seznam.cz.

Poskytovatelé externích výdejen proto posilují své sítě. Zásilkovna bude mít do konce roku v Česku téměř 3000 poboček a kolem 600 na Slovensku. „Rozšiřujeme depa a navyšujeme i počet doručovacích automobilů. Novinkou pro letošní rok je služba Mezi námi, která umožňuje lidem zaslat balík někomu jinému jen za pomoci telefonu a platební karty z jakéhokoliv výdejního místa,“ uvedl Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, která vlastní Zásilkovnu.

Uloženka má nyní v obou zemích dohromady přes 1300 poboček. „V letošním roce se soustředíme na lepší sledování zásilek, a především rozvoj doručování na konkrétní adresu. Ve spolupráci s kurýry zrychlujeme doručení na výdejní místa, většina zásilek je dnes doručována do druhého dne,“ říká Gabriel Kalapoš, ředitel Uloženky.

Vyzvednutí ve výdejnách je obvykle levnější než doručení kurýrem domu, zároveň je flexibilnější, což se hodí zejména v rušném předvánočním období. V tomto čase zákazníci také volí doručení, které jim co nejspolehlivěji zajistí dodávku zásilky ještě před svátky. Na nákupním srovnávači Zboží.cz si proto stále častěji vybírají produkty prostřednictvím filtru „Doručení do Vánoc“.

Online město vs online vesnice

Průzkum společnosti Seznam.cz zároveň ukazuje na značné rozdíly v běžně používaných typech doručení mezi většími městy a menšími obcemi. Zatímco v Praze vedou dodávky do externích výdejen i kamenných poboček online obchodů, v menších obcích převládá doručení domů kurýrem. 

V současnosti využívané způsoby doručení online zboží (podle velikosti místa bydliště)

„Kromě klasických logistických společností je na vzestupu také vlastní doprava, kterou stále více zavádějí velké e-shopy, nebo také sdílená logistika, kdy logistické společnosti na doručení zásilky spolupracují. Tyto trendy by mohly přepravním společnostem částečně ulehčit, ale i tak si před Vánoci určitě neodpočinou,“ myslí si Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní služby Der Kurier. Ta se soustředí na sektor B2B, tedy přepravu do firem. Proto se jí předvánoční navyšování objemů nedotkne tak výrazně jako při doručování v segmentu B2C.

Nakupující dávají před Vánoci přednost vyzvednutí před doručením i proto, že v minulých letech dopravci narazili na nedostatek kapacit. „Efektivita dopravců v sezóně 2016-2017 byla doslova průšvih. Dopravci nestíhali, neměli dostatek řidičů a nenakupovali technologie. Výsledkem byla situace, kdy se doručování v podstatě zastavilo, což vedlo k obrovským problémům na straně firem a značné nespokojenosti u koncových zákazníků. Loni už byla situace o poznání lepší, dopravci se poučili a nemuseli pozastavit služby ani v té největší špičce,“ uvedl šéf společnosti Zaslat.cz Miroslav Michalko.

Podle něj by letos měla být situace lepší. Pokud ji zásadním způsobem neovlivní počasí.

Související