Společnost DHL Supply Chain zařadila do svého vozového parku dva nové tahače Scania 410 s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Soupravy najezdí 10 tisíc kilometrů měsíčně a oproti konvenčním nákladním vozům kategorie Euro 6 vypustí do ovzduší o 15 procent méně emisí z výfukových plynů, uvedla firma.
Tahače Scania 410 CNG jsou vybaveny 13litrovým šestiválcem na CNG a přepravují standardní chladírenské návěsy. „DHL Supply Chain využije soupravy pro společnost Henkel, jejímž cílem je také ochrana životního prostředí a která snížení emisí oproti konvenčním nákladním vozidlům s pohonem na naftu vítá,“ uvedl Peter Badáň, ředitel transportu DHL Supply Chain v ČR.
Nové soupravy budou jezdit v téměř nepřetržitém provozu především na trasách mezi Vídní, Pohořelicemi a Prahou, ale také do Sence na Slovensku. Při každé jízdě přepraví až 22 tun nákladu na 33 europaletách.
DHL Supply Chain chce snížit emise CO2 do roku 2050 na nulu. Firma proto chystá i další novinky, které mají přispět ke snížení zplodin z dopravy. „V příštím roce plánujeme vybavit vozidla pro rozvážkovou dopravu solárními panely pro napájení hydraulických čel a spuštění zkušebního provozu tzv. gigalinerů na trase mezi Pohořelicemi a Jažlovicemi. Do budoucna počítáme například i s využíváním vozidel na LNG neboli zkapalněný zemní plyn, ale také elektromobilů, a to zejména v rozvážkové dopravě na posledním úseku logistického řetězce,“ shrnuje Peter Badáň.
Dopravci v posledních měsících nasazují vozy s ekologičtějším pohonem stále častěji. Nedávno například začala využívat kamiony na CNG společnost Gebrüder Weiss, několik desítek jich má také Santa Trans patřící pod Kofolu nebo Česká pošta provozuje kolem 600 nákladních vozů na CNG, z nichž většina jsou dodávky. V kategorii lehkých užitkových vozů se objevují také elektromobily. Zkouší je třeba Alza, Rohlík nebo Dámejídlo.cz.
V dálkové nákladní přepravě se ale zemnímu plynu přisuzuje budoucnost hlavně ve zkapalněné formě LNG. Zatím pro ni ale ve většině Evropy chybí infrastruktura. Situace se však začíná pozvolna měnit, a to i v Česku. Stát vypsal dotace na zřízení čerpacích stanic LNG a během příštích let by jich u nás mohlo vyrůst až 17. Zkapalněný plyn v kamionech v tuzemsku už otestovaly například společnosti DS Logistic nebo ESA Logistika.