Silniční nákladní dopravci v Česku zvýší ceny svých služeb, řekl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Důvodem je rozšíření výběru mýtného o více než 900 kilometrů dálnic a silnic první třídy, což by mělo navýšit státní výnosy z mýta přibližně o 1,5 miliardy korun. Zdražení přepravy by mělo pokrýt právě tuto částku. Nebude podle Felixe plošné, ceny nejvíce zvýší společnosti využívající nově zpoplatněné úseky. Už dříve avizovaly zdražení přepravy i logistické firmy.

Mýtný systém se od letošního ledna rozšířil na 2409 kilometrů. Dopravci proti rozšíření zejména o silnice první třídy dlouho protestovali, hlavně kvůli růstu vlastních nákladů. To dopravci nyní promítnou do cen, nakonec tak rozšíření mýta podle nich zaplatí zákazníci.

„Všichni dopravci budou muset zvyšovat poplatky za přepravu zboží. Mýto se totiž nově týká i takových úseků, jako jsou obchvaty měst, nebo velmi frekventovaných silnic, které slouží jako spojnice,“ uvedl Karel Drbal, obchodní ředitel firmy Geis CZ. „Mýto je forma daně, kterou nedokážeme v jeho rozsahu a výši nijak ovlivnit s výjimkou nasazení aut s vyššími ekologickými standardy, díky kterým minimalizujeme výši poplatků odváděných státu. Náš vlastní vozový park ve většině využívá vozy EUR5 a vyšší, ale ani tak se růstu mýtných poplatků nevyhneme,“ řekl s tím, že zdražení přepravy se s největší pravděpodobností promítne do konečných cen veškerého zboží.

Samotné mýto se nezvýšilo, stoupla ale kauce za palubní jednotu, a to z dosavadních 1550 na 2468 korun.

Také podle Jana Kodady, obchodního a marketingového ředitele Gebrüder Weiss Česká republika přinese rozšíření mýta zdražení zboží pro koncového zákazníka. „O něco dražší budou všechny dnes převážené komodity, od mléka, másla až po elektroniku či třeba nábytek,“ dodal.

Podle Felixe bude zdražení u jednotlivých dopravců různé, odvíjet se bude od míry využívání nově zpoplatněných úseků. „U někoho to tak může být nízké procento. Ovšem u dopravce, který hypoteticky jezdil pouze tyto dosud nezpoplatněné trasy a nyní se mu zvednou náklady o více než dvě koruny na kilometr, to bude znamenat navýšení o zhruba 10 procent,“ podotkl. Paušálně by se ceny podle něj ovšem zvýšit neměly.

Kamiony druhé nejekologičtější kategorie Euro V nyní zaplatí na silnicích první třídy 2,15 Kč za kilometr. Například na trase Plzeň – České Budějovice, která měří 112,5 km, tak dopravce zaplatí 242 korun.

Sdružení Česmad Bohemia chce v souvislosti s rozšířením mýta jednat o výši silniční daně pro vozidla platící mýto. Podle generálního tajemníka sdružení Vojtěcha Hromíře aktuální sazba daně ztrácí pro tato vozidla opodstatnění. Téma by mělo být součásti chystané schůzky dopravců s ministryní financí Alenou Schillerovou (za ANO).

Od prosince loňského roku má Česko nový satelitní mýtný systém, který provozuje konsorcium CzechToll/SkyToll. Nejprve fungoval ve stejném rozsahu jako předchozí mikrovlnný systém, od ledna se rozšířil o stovky kilometrů. Za celý rok 2019 stát na mýtu vybral 10,94 miliardy korun, meziročně o 1,2 procenta více.

Související