Kurýři doručovali před loňskými Vánoci balíky z online obchodů průměrně za 2,23 dne, zatímco v roce 2018 to bylo 2,5 dne. „Při celkovém objemu zásilek se jedná o velmi zajímavý výsledek. I s ohledem na fakt, že do této statistiky jsou zahrnuty také případy, kdy zákazník zboží nepřevezme vlastním rozhodnutím napoprvé a dodání se tak o den prodlouží,“ zmínil Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
E-shopy odbavují během dvou předvánočních měsíců i více než třetinu celoročních objemů prodaného zboží. Skladová logistika i přeprava je proto mnohem náročnější než v ostatních měsících. To je znát i na doručení, které během roku v průměru zabere jen 2,08 dne.
Asociace e-shopů porovnala ve spolupráci se službou Balíkobot doručování zásilek v hlavní sezoně, tedy v listopadu a prosince 2019, oproti ostatním měsícům v roce a také vůči předchozímu roku. Data, která vychází ze statistik 1500 klientů Balíkobotu, potvrzují, že oproti roku 2018 došlo prakticky ve všech směrech ke zlepšení.
Meziročně se také snížilo procento nedoručených zásilek. V roce 2019 to u balíků „do ruky“ bylo před Vánoci 1,12 procenta oproti 1,22 procenta v roce 2018. Stejně tak se zlepšil podíl nedoručených balíků v ostatních měsících – 1,45 procenta oproti 1,64 procenta.
„Se zvýšenou kvalitou, rychlostí doručení a také nárůstem mzdových nákladů se bohužel pojí méně příjemná změna, která zákazníky e-shopů čeká. Řada dopravců své služby pro internetové obchody aktuálně zdražila nebo v nejbližší době zdraží, a to se samozřejmě může projevit na koncových cenách za dodání zboží,“ uvedl ředitel APEK.
Upozornil také na vysoké procento nevyzvednutých objednávek na výdejních místech. O Vánocích e-shopy vyřídily neúspěšně 3,55 procenta objednávek na výdejnách, během zbytku roku 2019 to bylo dokonce 5,42 procenta. „Zde je ovšem prostor na zlepšení především na straně kupujících. Měli by ctít stejný přístup, jaký očekávají od e-shopů,“ dodal Vetyška.