Nakupování na internetu si během několika let vydobylo v Česku pevné místo. Podle dat Českého statistického úřadu nakoupilo během posledního roku přes internet téměř 54 procent Čechů starších patnácti let. Tento podíl stále roste a s ním i množství zboží zakoupeného online. O trendech informovala agentura Dark Side.

Internetové obchody doručují zboží na adresy objednatelů, ale v řadě případů je možné si je vyzvednout v prodejnách nebo využít výdejních míst. V České republice je podle zjištění projektu Česko v datech zhruba 13 a půl tisíce výdejen, více než polovina (54 procent) českých obcí ale nemá na svém území ani jednu. Z celkem 6354 českých obcí se to týká 3478 z nich.

„Největším množstvím výdejních míst se může pochlubit Středočeský kraj. Kvůli rozložení obyvatel a počtu obcí je však zároveň krajem, ve kterém žije nejvíce lidí v obcích bez vlastní výdejny,“ uvádí Jan Krupička z Česka v datech. Zhruba 18 procent lidí v tomto kraji musí pro balíky dojíždět za hranice své obce. Naopak nejmenší podíl obyvatel v obcích bez výdejny je v Moravskoslezském kraji, kde má přístup k zaslaným balíkům ve vlastní obci 97 procent lidí.

Leden je měsíc vráceného zboží

S rostoucím množstvím objednávek z e-shopů zároveň stoupá i podíl tzv. „vratek“. I ty mohou zpět k prodejcům putovat skrze výdejní místa, přičemž v lednu se množství vráceného zboží zvyšuje až o desítky procent. „Nejziskovější zákazníci vrací zhruba 30 % objednaného zboží. Zajímavé je, že e-commerce business modely s tak vysokým podílem vratek přímo počítají. Například v Německu zákazníci vracejí více než polovinu objednaných a doručených zásilek. Největší procento vratek je u oblečení, bot a elektroniky. Nejčastější důvody vrácení zásilek jsou špatná velikost nebo změna rozhodnutí,“ vysvětluje Tomáš Hladík, konzultant ze společnosti Deloitte. Trend vracení zboží je nejvíce patrný v oblasti módy, tedy v případě e-shopů prodávajících oblečení.

Největší počet míst pro vyzvednutí zásilek nabízí Česká pošta. Balíky lze poslat na kteroukoliv z více než 3360 poboček, dep, výdejen a balíkoven. Na druhém místě se umístila Zásilkovna (2328), na třetím PPL (1775). Největší počet výdejen všech analyzovaných společností je ve Středočeském kraji (1252), na druhém místě je Moravskoslezský kraj (1043) a na třetím kraj Jihomoravský (979). Pokud by se nepočítala Česká pošta, první příčku by obsadila Praha. V ní ale vede Zásilkovna, jejíž pobočky zde představují 35,5 procenta všech výdejen. Na druhém místě je PPL s 19 procenty, Česká pošta má v hlavním městě podíl 11,4 procent. V Česku výdejny balíků provozuje například i DPD (712), Uloženka (639) nebo GLS (487).

Pozor na bezpečnost na síti i na ekologii

Česká republika patří ke světové špičce v podílu e-commerce na maloobchodním prodeji. Spotřebitelé si oblíbili nakupovat přes internet nejen oblečení nebo elektroniku, ale třeba i potraviny. „Online nákupy jsou rychlé a pohodlné. Při placení kartou na internetu je ale nutné myslet i na bezpečnost. Vyplatí se všímat si třeba toho, zda e-shop i stránka pro zadání údajů mají na začátku své internetové adresy uveden protokol HTTPS. Ten značí přenos informací v šifrované podobě a zabraňuje případnému zneužití platební karty,“ říká Miroslav Kvapil, generální ředitel společnosti Servodata.

Elektronické obchodování s sebou však přináší i další aspekty, mezi které patří také ekologie a udržitelný přístup. „Samozřejmostí se stává i doprava zdarma, doručení v řádu hodin a možnost bezplatného vrácení zakoupených produktů. Málo si ale připouštíme, jaký dopad má internetový prodej s doručením až domů na životní prostředí. Kvůli nezbytné reverzní logistice je přímým původcem významné uhlíkové stopy,“ doplňuje Tomáš Hladík ze společnosti Deloitte.

Související