Česká pošta chce zvýšit počet doručovaných balíků z loňských 44 milionů na 60 milionů v roce 2022. Rozšíří proto v letošním roce svou službu expresního výdeje Balíkovna ze 450 na 1500 míst.
Zatímco trh listovních zásilek ročně klesá zhruba o desetinu, počet posílaných balíků podle generálního ředitele České pošty Romana Knapa zejména díky internetovým obchodům roste zhruba sedmiprocentním tempem za rok.
Balíkovny budou umístěné na pobočkách pošty, ale i u smluvních partnerů na místech s velkou koncentrací zákazníků pošty, zejména v obchodních centrech nebo na nádražích. Balíkovny jsou založené na přednostním přístupu k výdeji balíků a garantují vydání zásilky do pěti minut, loni byla průměrná doba čekání pod dvě minuty. Od letošního podzimu bude možné na Balíkovnách balíky individuálně podávat.
„V současnosti jsou čtyři z deseti balíků z e-shopů přepraveny Českou poštou. Balíky jsou rostoucí trh a Česká pošta pracuje na tom, aby si na něm udržela tržní podíl nebo jej dokonce navýšila,“ uvedl Knap.
Klíčové vlastnosti Balíkovny jsou podle ředitelky služby Jany Sedlákové rychlost, dostupnost a kapacita. Doručení zásilky z e-shopu do Balíkovny do druhého dne pošta garantuje v 95 procentech případů.
Na pobočkách, kde jsou Balíkovny, pošta zavede nové technologie. Budou to válečkové dráhy, díky kterým se výdej zrychlí i při budoucím růstu počtu vydávaných zásilek.
Podle internetového srovnávače Heureka si zákazníci v současnosti mohou vybrat téměř z 25 000 výdejních míst po celé republice. Po Praze s 5159 výdejnami je největší počet výdejních míst v Jihomoravském (2757) a Moravskoslezském (2728) kraji. Jeden z největších hráčů na trhu Zásilkovna má v Česku téměř 2800 výdejních míst a dalších 1200 výdejen v zahraničí. Kurýrní služba PPL má přes 1800 výdejních a podacích míst PPL ParcelShop a Uloženka má v Česku a na Slovensku 1300 výdejních a 200 podacích míst.