Developeři zápasí s nedostatkem vhodných ploch s platným povolením k výstavbě na atraktivních místech republiky, jako jsou Praha, Brno nebo Plzeň. Své aktivity proto zaměřují více k hranicím s Německem a zejména pak hledí do Moravskoslezského kraje, uvádí realitně-poradenská firma 108 Agency.
Na Ostravsku se loni připravilo několik nových lokalit, a i v tomto roce se očekává značná stavební aktivita. Kolem severomoravské metropole je nyní v plánu pět větších projektů, z nichž některé mají spekulativní formu. Jde například o Ostrava Airport Multimodal Park a Ostrava Hrušov. Letos by měla být zahájena výstavba parku Ostrava Poruba jako důsledek plné obsazenosti průmyslové zóny Ostrava Hrabová. Aktuálně se dokončuje hala na míru v Novém Jičíně, kde bude společnosti Hydroscand k dispozici necelých devět tisíc metrů čtverečních.
„Moravskoslezský kraj dodnes podporuje nově vznikající průmyslové zóny. Tato skutečnost napomáhá rostoucímu zájmu a aktivitě v této oblasti. Zastupitelé nejsou k těmto projektům lhostejní, což není samozřejmé v aktuální náladě, kdy je výstavba nových skladů vnímána u veřejnosti negativně. Moravskoslezský kraj se snaží například pomoci posílením veřejné hromadné dopravy pro zaměstnance,“ říká Marek Sýkora, konzultant industriálního oddělení 108 Agency. Výhodou je podle něj také jedna z nejvyšších nezaměstnaností v okolí a v porovnání s ostatními kraji i relativně levná pracovní síla.
Dálnice přitahuje sklady
Distribuční náklady jsou velmi vysoké a především e-shopy, e-commerce, velkoobchody nebo potravináři potřebují být blízko svému trhu. Výrobní závody zase budou chtít jít tam, kde jsou pracující lidé, zavedená výroba a je šance ulovit zaměstnance z okolních provozů.
„Velká logistika a distribuce zboží budou vždy muset ležet v bodě, odkud je ideální distribuce k zákazníkům. Tím bodem je dálnice D1 a Praha. V hledáčku jsou ale například i jižní Čechy a České Budějovice, které ovšem limituje stále ztížená dopravní dostupnost vlivem nerozvinuté dálniční sítě,“ upozorňuje Jakub Holec, jednatel 108 Agency.
Dodává, že prostory budou letos nejvíce poptávat e-commerce hráči, retailové a obchodní společnosti. Tento trend lze pozorovat posledních zhruba pět let. S automobilovým průmyslem to ještě není tak jasné, protože se stále očekává, co se stane po boomu elektromobility.
Polovina výstavby je spekulativní
Růst trhu v průmyslových oblastech se podle odborníků v letošním roce mírně zpomalí. A to nejen kvůli tomu, že v tradičních lokalitách prakticky není kde stavět. Kolem Prahy a Brna by docházelo k výstavbě neustále a to bez ohledu na ekonomiku. Nová místa však mají větší konkurenci na Slovensku, v Polsku, ale i v Německu.
Letos bude přetrvávat aktuální stav dodávání spekulativních ploch. V současnosti tvoří asi 50 procent objemu. To je číslo, které by podle developerů mělo naopak klesat. V roce 2008 se totiž spekulativně stavělo 70 procent a po následné korekci trhu zůstalo mnoho projektů dlouho neobsazených. Podle predikcí také porostou ceny pronájmů prostor. To je fakt, který jde úměrně s chutí firem expandovat, a také s vyššími stavebními náklady a cenou pozemků. Český trh je stabilnější a neexistují tu boje o extrémně nízké nájmy. A to také proto, že spekulativních ploch je relativně málo, takže developeři nejsou nuceni cenu upravovat.
Požadovaná délka pronájmů je v současnosti většinou minimálně pět let a postupně roste. Tento trend souvisí především s jistotou stability, kterou tím developeři, ale i nájemci získávají.
Nájemci také dbají na design kanceláří a zázemí pro zaměstnance. Je to jeden z nástrojů, jak získat konkurenční výhodu. Často se tak stává, že kanceláře v halách mají stejnou podobu jako prémiové administrativní budovy v centru města. Důležitou proměnnou je i automatizace a robotizace, kde už ovšem zhotovitelé narážejí na kapacity firem, které tyto technologie vyrábějí.
Také výška skladových prostor hraje dnes stále důležitější roli. Preference mají prostory s výškou více než 10 metrů, přičemž čistá výška je v současnosti 12 metrů. Samozřejmostí se stala i hromadná doprava zaměstnanců na pracovní místa. Pozadu nezůstává ani ekologie, kdy developeři požadují použití materiálů, které jsou efektivně energeticky úsporné, a ptají se po mezinárodní certifikaci budov.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 1/2025





