Německý internetový obchod s módou Zalando otevřel už své třetí logistické centrum v Polsku. Nové středisko se nachází v centrální části Polska ve městě Głuchów poblíž Lodže a bude obstarávat především objednávky z Polska, Německa, Rakouska a České republiky.
Areál zabírá plochu 130 tisíc čtverečních metrů a řídí jej externí logistická firma, DHL Supply Chain. Celkem zde bude pracovat až 2500 lidí. Zalando si vybralo lokalitu právě díky vysokému potenciálu pracovních sil a také díky dobré geografické poloze a infrastruktuře s přímým napojením na rychlostní komunikace.
E-shop Zalando vznikl v roce 2008 a jeho logistická síť se dnes skládá z 15 logistických center v pěti zemích (tři jsou momentálně ve výstavbě).
Polská logistická centra jsou vybavena pětipodlažními regálovými systémy, tzv. picktowers, kde může být uloženo až několik milionů položek. Funguje v nich také rozsáhlý systém pro třídění odchozích balíků Optimus, jež směřuje jednotlivé objednávky do jejich přiřazených destinací.
Předloni koupilo Zalando minoritní podíl v mnichovském start-upu Magazino, který vyvíjí novou generaci pokročilých robotů zaměřených na manipulaci s balíky. Testování dvou strojů Toru začalo ve skladu v německém Erfurtu a po osmi měsících se roboti přesunuli do dalšího logistického centra v Lahru. Zde k nim přibylo dalších šest vozíků, které se testují v reálném provozu.
Jak to funguje
Toru jezdí k regálům a zpracovává svůj seznam zakázek podobně jako živí zaměstnanci. Pomocí integrovaných kamer a skenerů identifikuje a lokalizuje správné výrobky, prostřednictvím přísavek je sundá z regálů, umístí je do své skladovací skříně a pak jede k přepravní stanici, do které je vyloží.
Toru funguje tak, že stojí před policemi s krabicemi na boty, prozkoumá je pomocí 2D a 3D kamer a určí, kde každý box začíná a končí. Složitější je, když jsou dva kartony stejné barvy naskládané přímo na sebe, a pro stroj tak je složitější rozeznat hrany. S pomocí umělé inteligence se však robot s každým uchopením zlepšuje, protože staví na „zkušenostech“. V současné době už Toru nashromáždil dostatek informací, díky nimž se původní prostoje, kdy propočítával možnosti nebo chybně detekoval zboží, snížily na minimum.
Prostřednictvím svých kamer věnuje zvláštní pozornost tomu, aby se jeho cesta nekřížila s trasou kolegů. Když někoho zaregistruje, čeká, než se může zase pohnout kupředu. Pokud překážka v cestě zůstává, hledá alternativní trasu.
Další úkoly
Zalando se chce věnovat i dalším možnostem nasazení autonomních technologií. Momentálně tým v Berlíně pracuje na rozšíření využití robotů Toru i na jiné úkoly.
Klíčovým prvkem je také zkrácení doby integrace strojů do už existujících procesů, společnost se proto zabývá využitím otevřených rozhraní, která umožňují rychlé sdílení dat s jinými systémy. Velký potenciál má pro Zalando právě automatizovaná softwarová platforma, která otevřená rozhraní a systémy umožňuje. Ta by následně byla schopna zpřístupnit svá data jiným systémům a umožnit jim využít je pro řízení robotů. Firma uvažuje například o robotovi, který by systematicky kontroloval stav materiálu potřebného k balení jednotlivých objednávek a v případě potřeby je dodal na daná stanoviště.