Alternativní pohony si postupně vydobývají svou pozici v dopravních službách při zásobování městských center. Například norský velkoobchodní prodejce potravin Asko začne využívat v hlavním městě Oslu dvě plně elektrické Scanie pro rozvoz zboží a vedle toho má ještě další čtyři vozidla této značky na vodíkový pohon.

Scania již dříve testovala hybridní nákladní automobily, které kombinují provoz se spalovacím motorem pro jízdu mimo město a elektropohon pro pohyb v městském centru. Výsledky jsou podle výrobce pozitivní a při distribuci zboží ve městech je již smysluplné používat i plně elektrická nákladní vozidla.

Řešení a problémy

Se stávající technologií akumulátorů lze však elektrovozy provozovat stále jen na kratší vzdálenosti a musí existovat dostupné způsoby, jak baterie dobíjet. Dvě nákladní vozidla plánovaná k nasazení do provozu společností Asko mají akumulátory s kapacitou 165 kWh, které zajišťují dojezd 120 kilometrů. Rychlé dobíjení baterií je možné i třeba během nakládky či vykládky zboží. Energii akumulátory doplňují pomocí kabelového nabíjení s výkonem 130 kW.

Mezi další technologická řešení, která Scania a Asko testují, patří elektrický pohon na vodíkové články. Dosavadní spolupráce nyní vstoupila do další fáze v podobě nasazení nákladních vozidel do reálného provozu v rámci pilotního projektu. Ten se má stát základem pro další rozvoj v této oblasti.

Scania již delší dobu zkoumá a vyvíjí různé druhy hybridních elektrických technologií, které využívají k pohonu biopaliva i plně elektrická vozidla. Loni výrobce představil například elektrický akumulátorový autobus. Kromě toho se také zaměřuje na elektrické nákladní automobily, které lze nabíjet s využitím elektrifikovaných silnic nebo prostřednictvím palivových článků, jako je tomu v případě firmy Asko.

„Vodík představuje pro dálkovou elektrifikovanou dopravu zajímavou možnost a první testy ukazují, že tato technologie funguje spolehlivě i v chladnějším podnebí,“ říká Karin Rådström, vedoucí prodeje a marketingu ve společnosti Scania. „Proto budeme i nadále pečlivě sledovat výkon těchto nákladních vozidel.“

Výrobce Scania hodlá své širokého programu do elektrifikace dále investovat a očekává blízký bod zvratu, kdy se elektrifikace těžké nákladní dopravy stane pro zákazníky smysluplnou investicí.

 

Nákladní vozidlo Scania:

  • Přípustná hmotnost vozidla: 26+1 t
  • Konfigurace: 6 × 2 * 4
  • Hnací ústrojí: elektromotor s výkonem 290 kW / trvalý výkon 210 kW, dvoustupňová převodovka, maximální točivý moment 2200 Nm
  • Kapacita použitých akumulátorů: 56 kWh, Li-ion
  • Integrovaná nabíječka: 22 kW střídavý proud, s nabíjecím rozhraním CCS
  • Palivové články: 90 kW PEFC od externího dodavatele
  • Nádrž na vodík: 33 kilogramů při tlaku 350 barů
  • Odhadovaný dojezd: 400 až 500 kilometrů

 

Jak funguje automobil s vodíkovými články 

  • Palivový článek vytváří elektřinu pomocí elektrochemického procesu využívajícího vodík a kyslík.
  • Elektrická energie generovaná palivovými články pohání elektrickou pohonnou jednotku. Systém rovněž obsahuje akumulátor s vyrovnávacím modulem.
  • Jedinými emisemi je čistá voda.
  • Elektrická nákladní vozidla s vodíkovými články jsou vybavena také akumulátorem pro případ potřeby dodatečného výkonu a také pro účely rekuperace elektrické energie při brzdění.

 

 

 

Hybridní vozidlo Scania

 

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66727950-scania-ve-spolupraci-s-asko-zavadi-v-norsku-nakladni-elektromobily-na-baterie-i-na-palivove-clanky