Vedle milionů palet s běžným zbožím, které nevyžaduje zvláštní péči, se přepravují mnoha různými, často velice netradičními způsoby i speciální zásilky. Většinou jde o příliš velké nebo těžké produkty, jako jsou technologická zařízení, stroje, nosníky různých konstrukcí, ale také různé typy dopravních prostředků – od vrtulníků, autobusů a trolejbusů až po lodě.

Někdy se má zásilka dostat i na těžko přístupné místo. „Mezi jedny z nejzajímavějších speciálních transportů, které jsme realizovali, se řadí přeprava automobilu Rolls-Royce z roku 1930 na zimní výstavu do švýcarského muzea, které bylo ovšem umístěno na hoře v nadmořské výšce 2500 metrů. Po zvážení všech alternativ jsme nakonec usoudili, že nejlepším způsobem dopravy bude speciální uchycení vozu pod lanovku a následné vyvezení na vrchol hory,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss.

Další specialitou byl přesun delfínů z rakouského Lince do Tel Avivu, a to letecky a první třídou. Transport byl pro delfíny upraven tak, aby byl co nejpohodlnější, a průběžně probíhala kontrola jejich životních funkcí.

Jednou z nejdelších speciálních přeprav pak byl transport trolejbusů z Česka do Uzbekistánu po trase dlouhé 6500 kilometrů. „Velkou výzvou pro nás byla také přeprava lanovkového systému o hmotnosti 450 tun do mexického města Pueblo. Nejenom, že šlo o logisticky náročný projekt, byl obtížný i z hlediska termínu, lanovka musela být dopravena na místo v co nejnižším možném čase. Na letiště bylo zboží dopravováno celkem 25 návěsy a 3 sprintery. Letecky pak přepravu zajišťovaly čtyři charterové lety Boeingu 747 F,“ popisuje Kodada.

„V průběhu prosince 2019 jsme v České republice zajišťovali přepravu speciální zakázky pro Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR – transport a umístění experimentálního zařízení na výrobu nanokatalyzátorů s hmotností přes dvě tuny. Nejkomplikovanější bylo samotné umístění objektu do prostor Akademie věd do čtvrtého patra budovy. Protože byly rozměry zabaleného předmětu větší než všechny výtahy a okna, muselo se přistoupit k jejich částečnému vybourání,“ komentuje Jakub Roubíček, manažer divize Air and Sea Gebrüder Weiss. Přeprava navíc probíhala za využití speciálního 4,5tunového C-háku a 350tunového jeřábu.

Dlouhé přípravy

Speciální přepravy vyžadují pečlivou přípravu a plánování, které může trvat týdny, ale i několik měsíců nebo rok. Na přípravách se může podílet až 20 lidí zároveň. „Nejprve se určuje ideální typ přepravy a trasa, následně se prověřuje, zda jsou silnice dostatečně široké, jestli mají mosty adekvátní nosnost a výšku v případě podjezdů s nákladem, kontroluje se také rozmístění drátů vysokého napětí a stanovuje se, zda je potřeba technický a policejní doprovod,“ přibližuje Kodada.

U říční přepravy se pak musí počítat s proměnlivou hladinou v řekách. „V posledních letech je i v Evropě nutné při plánování počítat v určitých částech roku s problematickou splavností řek. Špatné načasování může v některých případech způsobit i několikaměsíční zpoždění projektu. V takovém případě je nutné počkat na zlepšení podmínek,“ říká Jakub Roubíček.

Ideální je tedy plánovat přepravu objektu už v momentě, kdy se začíná vyrábět, zvlášť pokud se bude převážet do zahraničí. V rámci přepravy se totiž musí zohledňovat směrnice a požadavky každého státu a ty se mohou velmi lišit. Kromě samotné trasy se pak řeší také zabalení objektu a jeho zajištění a upevnění po celou dobu přepravy.

U některých nadměrných zásilek musí navíc asistovat technický či policejní doprovod. „U zásilek přesahujících 3,2 metru šíře a 4,5 metru výšky se přeprava provádí za přítomnosti technického doprovodného vozidla. Pokud je šíře objektu více jak 5,5 metru, je z důvodu bezpečnosti převozu nezbytný policejní doprovod, který zajišťuje bezpečnost silničního provozu během přesunu,“ říká Jan Kodada s tím, že firma přepraví v průměru i několik desítek speciálních zásilek ročně.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66734980-rolls-royce-lanovkou-delfini-v-prvni-tride-nebo-vedecky-pristroj-vybouranou-zdi-preprava-specialniho-zbozi-vyzaduje-i-rok-priprav