Rakouské hlavní město zavádí povinného odbočovacího asistenta pro nákladní vozy nad 7,5 tuny. Nový předpis podle informací Zahraniční kanceláře města Vídně právě vstupuje v platnost. Metropole tak s předstihem zavádí opatření, které bude platit po celé Evropské unii pro nová nákladní auta od roku 2022. Magistrát počítá s přechodným obdobím do konce letošního roku, vídeňská policie začne s kontrolami a případnými postihy až od 1. ledna 2021.
Asistent má pomoci vyřešit problém s nebezpečným slepým úhlem, který vzniká na straně spolujezdce zejména při nesprávném nastavení zrcátek. Chodci či cyklisté, ať už jsou vedle nákladního auta právě odbočujícího doprava v klidu či v pohybu, se ocitají ve smrtelném nebezpečí, pokud si jich řidič nevšimne.
Výjimka pro dálniční tranzit a autobusy
Nová povinnost se vztahuje na všechny vozidla nad 7,5 tuny v celém městě s výjimkou dálnic. „Na kamiony, které pouze projíždí po dálnici, se nařízení samozřejmě nevztahuje. Ze statistik víme, že nejvíce těžkých nebo smrtelných nehod se stává při odbočování vpravo,“ vysvětlila městská radní pro dopravu Birgit Hebeinová. Výjimka platí i pro autobusy, které mají díky velkým oknům a průhledným dveřím lepší rozhledové poměry, a zvláštní transporty, které jsou zabezpečovány samostatně.
Povinné prvky
Předpis stanovuje i parametry, které asistent musí splňovat. Nestačí pouze systém s kamerou a monitorem, povinností je i optický nebo akustický signál, tedy varovné světlo či tón. Město vychází z kritérií rakouského ministerstva dopravy. Dopravní firmy mohou díky nové povinnosti žádat o dotace, zařízení jsou v nabídce řady výrobců elektronických bezpečnostních prvků.
Debatu o zavedení povinného odbočovacího asistenta ve Vídni naplno rozproudila nehoda, při níž v lednu 2019 zahynul devítiletý chlapec, kterého na přechodu pro chodce přejel a usmrtil odbočující nákladní vůz. Elektronické odbočovací asistenční systémy podle expertů snižují pravděpodobnost nehody při odbočování vpravo o 40 procent. Chodci i cyklisté však zejména v okolí větších vozidel musí i nadále dbát zvýšené opatrnosti.
Zrcátka nestačí, řidič má mnoho úkonů
Od roku 2009 je v Evropské unii předepsán systém zpětných zrcátek, který kompletně zahrnuje také oblast na straně spolujezdce.
Bohužel nejen na městských křižovatkách často vznikají komplikované situace, zhoršené občas ještě deštěm, mlhou či prostou tmou. Řidiči sledují nejen zrcátka, ale také značky, chodce a protijedoucí vozidla či auta v souběžném levém jízdním pruhu. S kamionem si do pravé zatáčky nadjíždějí, aby mohli jet v širokém oblouku. Stačí, aby se pak třeba jen jednou nepodívali i do zrcátek, a nemusí si všimnout chodce či cyklisty na spolujezdcově straně.