Bulli, Kombi, VW Bus, Multivan, Microbus, Caravelle, California nebo Camper. Nejdéle vyráběný lehký užitkový vůz na světě, Volkswagen Transporter, je známý pod řadou názvů. Stejně tak za 70 let, jež tráví na silnicích, vzniklo mnoho variant: osobní, čistě nákladní, kombinace, stavební, obytná, minibus, "samba" s částečně prosklenou střechou, pick-up s otevřeným nákladním prostorem, zmrzlinové auto v Jižní Africe, mobilní servisní dílna, pohřební vůz, požární, nádražní a řada dalších.

T1: 1950 až 1967

Automobilka Volkswagen představila 11. listopadu 1949 novinářům prototyp lehkého skříňového užitkového vozu. Chyběl mu jen název. Už v roce 1949 proto požádal Volkswagen patentový úřad, aby zapsal jako registrovanou značku označení "Bully". Jenže stejný nápad už dřív měla jiná firma. Přesto si interní označení Volkswagenu Bully − psáno záhy Bulli − našlo cestu mezi veřejnost a neoficiální název Transporteru byl na světě (Bulli byla zkratka slov BUs, Last-und LIeferwagen, tedy bus, nákladní a rozvážkový vůz).

Dalších více než 50 let ale trvalo, než se automobilce tuto značku podařilo získat. Teprve od roku 2007 tak mohla být každá varianta VW Transporter oficiálně označena názvem, který její fanoušci používali odjakživa.

1950

8. března 1950, tedy před 70 lety, sjel z montážní linky závodu Volkswagen první Transporter.

T1 vyjel na scénu nejprve jako uzavřený skříňový vůz, prosklené kombi a osmimístný bus. V roce 1951 následovala nejslavnější verze vozidla s neoficiálním názvem Bulli: Micro Bus De Luxe − neoficiálně známý jako Samba Bus − s nepřehlédnutelnými střešními okny a posuvnou střechou z tkaniny. O rok později byl na trh uveden valník, což byl pick-up pro 50. léta, jenž se stal základem různých speciálních nástaveb. Přidala se i značka Westfalia, která dodala Camping-Box − modul proměňující Transporter v první kompaktní obytný automobil.

Zájem o Transporter byl obrovský, a proto se v roce 1956 narůstající výroba přestěhovala do nového závodu v Hannoveru. O rok později se rozjela ještě v Brazílii. Do roku 1967 z výrobních linek na obou kontinentech sjelo přibližně 1,9 milionu různých vozů VW T1 s typickým děleným čelním oknem.

T2: 1967 až 1979

V srpnu 1969 ve Woodstocku psali historii hudebníci jako Jimi Hendrix, Joan Baezová nebo Bob Dylan. A právě během "tří dnů míru a hudby" vznikla i nejslavnější fotografie modelu Bulli, nazvaná Flower Power T1, s párem hippies na střeše. Možná právě to byl skutečný začátek éry, kdy se z užitkového vozu stala ikona a životní styl zároveň. V Hannoveru přitom už dva roky z továrních hal vyjížděla druhá generace Transporteru.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.