Aby se ani v čase koronavirů nezastavil tok zboží a s ním třeba i zásobování prodejen, musí každý den vyrážet do práce řidiči nákladních vozidel. Jak zasáhla epidemie jejich práci, zjišťovala firma Geis CZ mezi svými zaměstnanci.

Co se při rozvozu zásilek změnilo? Práce je podle řidičů stejně, změnila se však struktura zásilek. Výrazně přibylo dodávek na soukromé adresy, které trvají řádově dvakrát až třikrát déle. Vozí se také mnohem více palet s lékárenským materiálem, jako je třeba dezinfekce. Naopak některých druhů zásilek ubylo. Zejména v dálkové dopravě se řidiči potýkají také s omezením provozu na čerpacích stanicích a odpočívadlech.

Na silnicích je klidnější provoz, což je pro profesionální řidiče výhoda, na druhou stranu vznikají prodlevy při předávání zásilek.

„Co vím od kolegů, celkově mají práce méně a v mezinárodní přepravě je situace ještě horší,“ říká Petr Železný, řidič Geisu ve vnitrostátní paletové přepravě. Silnice jsou podle jeho slov sice volnější, pohodlnější jízda je ale vykoupena prodlevami při předávání zásilek. Lidé se podle Železného nicméně chovají zodpovědně. „Já osobně jsem se nesetkal s žádnými extrémy při předávání zásilky, třeba že by příjemci podceňovali ochranu a prevenci,“ pokračuje řidič nákladního vozu.

Většina lidí, s nimiž se při předávání zboží setká, nosí roušky a snaží se dodržovat potřebný odstup, aniž by je bylo nutné nějak upozorňovat. Někde mají dezinfekci, někde měří teplotu, většinou je zakázán vstup cizích osob do skladu. Geis v této souvislosti umožňuje řidičům odmítnout převzít či předat zásilku, pokud není odesílatel nebo příjemce nemá rouškou či jinak zakrytý nos a ústa.

Řidič má k dispozici gumové rukavice, ovšem jejich použití je problematické – musí přehazovat palety, balíky, přebírat peníze, každých pár minut skenovat telefonem čárové kódy nebo volat zákazníkům, což v rukavicích na dotykovém telefonu nejde. Důraz se tak přesouvá na dezinfekci rukou vždy po předávce zásilky. Po skončení směny se dezinfikuje také kabina auta – volant, řadicí páka, ovládání světel i další místa. Dezinfekce probíhá i na depech logistické firmy a týká se například také manipulační techniky.

„Snažím se svým jednáním a chováním eliminovat rizika,“ zdůrazňuje řidič Petr Železný. „Myslím, že je potřeba používat zdravý rozum a nenechat se zbytečně stresovat.“

Související