Koronavirová pandemie ovlivňuje dopravu a logistiku ve většině oblastí. Výjimkou není ani námořní přeprava kontejnerů mezi Evropou a Asií, kde podle zprávy Svazu spedice a logistiky začali rejdaři ve větší míře využívat alternativní trasu okolo jižního cípu afrického kontinentu. Umožňuje jim aktuální kombinace levného paliva a přebytku volných lodních kapacit.

Jižní trasa vede kolem mysu Dobré naděje a vyhýbá se běžně využívanému Suezskému průplavu, který kvůli tomu v současnosti zaznamenává rostoucí ztrátu z provozu. Správa průplavu proto oznámila na období od 1. května do 30. června nové schéma slev, které mají povzbudit provozovatele velkých kontejnerových lodí, aby svá plavidla vrátili na obvyklou trasu Rudým mořem a Suezem do moře Středozemního a dále evropských přístavů.

Zatímco obeplouvání mysu Dobré naděje východním směrem z Evropy a Severní Ameriky do oblasti Asie není u kontejnerových lodí neobvyklé, současná historicky nízká cena paliva spolu s přebytkem tonáže umožňuje rejdařům posílat své lodi také zpět do Evropy delší cestou kolem Afriky. Nevýhodu delší trasy okolo Afriky zmírňuje vyšší rychlost plavby a vynechávání některých přístavů na trase.

Související