Letecká doprava čelí celosvětovým dopadům koronavirové pandemie. Za letošní rok očekává podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu IATA ztrátu ve výši zhruba 84 miliard dolarů (1,98 bilionu korun). Pokud se jeho prognóza naplní, půjde o nejhorší rok v dějinách letecké dopravy. Situace těžce doléhá na letecký obor i v České republice.
I když se má situace v letecké osobní i nákladní dopravě ve druhém pololetí a také v příštím roce výrazně zlepšit, očekává IATA i v příštím roce ztrátu kolem 15 miliard dolarů (353 miliard korun). Ještě loni bylo toto odvětví celosvětově v zisku 25,9 miliardy dolarů (610 miliard korun).
IATA už v květnu předpověděla, že se letecký provoz do předkrizového stavu vrátí nejdříve v roce 2023. Problémem není jen omezení volného pohybu a cestování v důsledku pandemie, ale i to, že kvůli případným zdravotním rizikům budou muset všechny aerolinky i do budoucna počítat s přísnějšími hygienickými opatřeními a případně i s nechutí některých lidí v této době létat.
Koronavirová krize se naplno projevila i na letecké dopravě v České republice. Dispečeři například v dubnu kvůli omezení většiny leteckých linek asistovali jen u 12 125 letů, což je meziročně o 83,5 procenta méně.
IATA v této souvislosti vyzvalo českou vládu, aby pomohla letecké dopravě v zemi zotavit se z koronavirové krize naléhavým poskytnutím finanční pomoci leteckému průmyslu. Sdružení odhaduje, že v důsledku kolapsu v letecké dopravě v důsledku covid-19 se výnosy generované leteckými společnostmi na českém trhu v roce 2020 sníží o 1,2 miliardy dolarů a počet cestujících o 54 procent ve srovnání s rokem 2019. To ohrožuje téměř 30 tisíc českých pracovních míst.