Letečtí dopravci sčítají své ztráty z pandemie covid-19 a někteří již museli ukončit činnost. Avšak ani obtížná aktuální situace neumlčela diskusi o udržitelném letectví. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu IATA v této souvislosti zdůrazňuje závazek leteckého průmyslu plnit cíle v oblasti snižování emisí. Současně vyzývá Mezinárodní agenturu pro energii IEA, aby upřednostňovala investice do udržitelného leteckého paliva SAF a pomohla tak oboru k zotavení.
IATA upozorňuje, že současná míra produkce udržitelného paliva pro letectví je příliš nízká. Přitom SAF dokáže snížit emise životního cyklu oxidu uhličitého ve srovnání s běžným palivem pro proudové motory až o 80 procent. Při výrobě SAF se používají udržitelné zdroje paliva, které nekonkurují pěstování potravin ani nepoškozují biologickou rozmanitost.
Palivo SAF prošlo díky investicím leteckých společností rozsáhlým testováním a je nyní certifikováno jako bezpečné, udržitelné a vhodné k používání. Letadla s tímto palivem uskutečnila již více než 250 tisíc letů.
„Obrovské množství peněz, které vlády investují do hospodářského oživení po pandemii covid-19, představuje příležitost pro změny v energetice leteckého průmyslu,“ uvedl Alexandre de Juniac, generální ředitel IATA. „K dosažení toho cíle musí spolupracovat vlády, svět financí i výrobci paliv, ať velcí či malí, aby bylo možné rychle zvýšit výrobu cenově dostupného udržitelného leteckého paliva.“
Podle odhadů IATA dosahuje současná produkce SAF 50 milionů litrů ročně. K dosažení bodu zlomu, kdy množství vyrobeného paliva umožní snížit cenu na úroveň konkurenceschopnou s běžným leteckým palivem, musí výroba dosáhnout alespoň sedmi miliard litrů nebo dvou procent spotřeby z roku 2019.
„Pokud vlády využijí tento jedinečný čas k vytvoření bezpečného daňového a regulačního rámce podporujícího výrobu SAF s přímým přidělováním stimulačních prostředků, je možné dosáhnout dvouprocentního bodu zvratu v roce 2025. To by vedlo k zelenějšímu létání, vytváření pracovních míst a přispělo by to k ekonomickému oživení,“ řekl Alexandre de Juniac.