Obchod s řezanými květinami představuje velmi specifický segment trhu, na kterém hraje jedinečnou roli Nizozemsko jako světové centrum tohoto obchodu. V Evropě se však v reakci na nizozemskou hegemonii a ve snaze dodávat na trh kytice méně náročné na spotřebu paliva začíná podle informace agentury AFP rozvíjet tendence „slow-flower“.
V Nizozemsku se květiny pěstují už velmi dlouhou dobu a země je v historii známá svými tulipány, které byly významnou komoditou již na počátku novověku. Dnes zdroje uvádějí různé údaje, ale podle Thierryho Louveaua, majitele francouzské pobočky dalšího nizozemského giganta FleuraMetz, prochází 70 procent světové produkce květin Holandskem, přestože nemusejí být nutně vypěstovány v Holandsku.
Amsterdamská burza
Současný květinový obchod začíná na nizozemské květinové burze, kde se také tvoří ceny. Zde se setkává velké množství nejrůznějších druhů květin. A každý zhruba z 350 druhů má několik variant, růže může být červená, žlutá a může mít ještě další rozlišení. To vše přichází do Nizozemska z celého světa, a nákupčí velkoobchodů tak mají k dispozici nabídku, kterou by jinak nemohli získat. Vzhledem k náročnosti na rychlost přepravy až na pulty obchodů nemohou nákupčí objíždět jednotlivé pěstitele třeba ani v samotném Nizozemsku.
Květiny z celého světa
Holandsko se může opírat i o produkci z jižní polokoule, která je slunnější a disponuje levnější pracovní silou. Pěstování květin se v řadě zemí této oblasti stává klíčovou součástí ekonomiky, tak jak je tomu v Nizozemsku. Například v Keni se květiny pěstují a pak posílají do Nizozemska, odkud jsou distribuovány téměř do celého světa.
„Přímo na farmách je zaměstnáno 200 tisíc lidí a odvětví vytváří ještě další milion pracovních míst, takže z obchodu s květinami žijí čtyři miliony lidí,“ říká Clement Tulezi, prezident organizace Kenya Flower Council, která zastřešuje květinářský sektor v zemi.
Neekologická logistika květin
Ale mezinárodní obchod s květinami má i své stinné stránky, zejména z ekologického hlediska. „Květiny vypěstované ve Francii se posílají do Amsterodamu a znovu se do Francie vracejí,“ říká Benjamin Perot, spoluzakladatel společnosti Monsieur Marguerite, podle nějž se tento fakt týká například části francouzské produkce pivoněk.
„Tulipán plnokvětý je vypěstován v oblasti Nice, koupí ho velkoobchodník, květina fyzicky doputuje až do Holandska, kde je oceněna na trhu, a vrací se do Francie, někdy právě do Nice," vysvětluje Hortense Harangová, spoluzakladatelka platformy Fleurs d‘Ici.
Květinářka z Biarritzu na jihozápadě Francie může mít díky fungujícímu nizozemskému trhu pouhým stiskem tlačítka do druhého dne ve svém krámku jakoukoli květinu. Taková rychlost je v rámci Francie zatím nemyslitelná.
Roste poptávka po místních květinách
Ve Francii i v dalších zemích se proto stále více prosazují snahy prodávat květiny z blízkého okolí. V Británii, která stojí v čele tohoto hnutí v Evropě, mělo družstvo Flowers From the Farm sdružující pěstitele všech velkostí koncem roku 2018 mezi 400 a 500 členy. Dnes jich má přes 800.
Podobnou cestou jde i Itálie, kde se zrodilo hnutí slow-food, a Belgie. Poptávka po místních květinách v Evropě přitahuje i Nizozemce.
Ochromení ekonomické aktivity způsobené epidemií covidu-19 navíc v posledních měsících zviditelnilo rizika přerušení dodavatelských řetězců v ultra globalizovaném světě a přispělo k většímu prosazení lokální produkce, ať už průmyslové, farmaceutické či textilní.
Masami Lavaultová je průkopnicí místní produkce a prodeje květin ve Francii. Ze svých záhonů v Paříži sklízí na 250 druhů květin, vypěstovaných bez chemických prostředků, které prodává květinářům a soukromým osobám.
„Nejzajímavější je přímý prodej. Pro lidi je úžasné sem přijít, vidět, jak to funguje, podívat se na záhony květin. Cílem mikrozemědělství je být co nejblíže zákazníkům,“ dodává.