V rámci aktuálního pilotního projektu společnost Škoda Auto testuje biologicky rozložitelné folie pro balení dílů automobilů před expedicí do závodu v indické Púně. Tyto folie chrání díly stejně účinně jako materiál z umělé hmoty. Rozdíl spočívá v tom, že se po použití dají zkompostovat a po třech až šesti měsících se v logistickém parku v Púně uplatňují jako pomocná půdní látka.
Tento obalový koncept využívají zaměstnanci CKD centra v mateřském závodě společnosti Škoda v Mladé Boleslavi, automobilka tím měsíčně ušetří přibližně 500 kilogramů běžných plastových fólií. Nové CKD centrum otevřela Škoda Auto v roce 2006 a jeho hlavním úkolem je příprava a expedice rozložených vozů nebo dílů pro zahraniční závody.
„Společně s našimi kolegy ve výrobním závodě v Púně v současnosti úspěšně testujeme folie na bázi kukuřičného škrobu. Tímto způsobem se nám podařilo snížit množství běžných plastových obalů pro dodávky dílů do Púny o polovinu, přičemž poskytují dílům stejnou účinnost ochrany,“ řekl David Strnad, vedoucí logistiky značky ve Škoda Auto.
Testy v kompostérech
Za účelem efektivního snížení potřeby obalové folie pro komponenty před expedicí do indické Púny hledal útvar logistiky mladoboleslavské automobilky cíleně biologicky rozložitelné náhrady. V CKD centru následně otestovali kompostovatelnou fólii. U několika zkušebních zásilek se kontrolovalo, zda splňují přísné podmínky pro přepravu v námořních kontejnerech. Kontrola kvality po doručení dodávky do Púny neprokázala u komponentů jakékoliv poškození nebo stopy koroze.
Aby bylo možné ověřit, zda se obaly dají kompostovat podle plánu, postavili zaměstnanci logistiky v závodě kompostéry z recyklovaného materiálu. Kromě fólií je naplnili i dalšími bioodpady a již po šesti měsících se folie z velké části biologicky rozložily.
Organické hnojivo
Škoda Auto nyní testuje, zda je inovativní folie vhodná pro použití v praxi ve větším měřítku. V červenci 2020 proto spustila zmiňovaný pilotní projekt, který prozatím poběží až do června 2021.
Zkompostované obaly se budou v Púně používat mimo jiné jako organické hnojivo pro stromy v logistickém parku. Od března 2019 mají zaměstnanci z oblasti logistiky i návštěvníci možnost zasadit před branami závodu strom a přetvářet tak bývalé rumiště do podoby parku.
Solární elektrárna
Pro zvyšování udržitelného rozvoje ve výrobě a důsledné snižování ekologické stopy navíc indický závod přichází s dalšími opatřeními. Společnost Škoda Auto Volkswagen India Private Limited se tak v prosinci 2019 přihlásila k odpovědnosti za ekologicky udržitelnou budoucnost tím, že uvedla v Púně do provozu jednu z největších střešních solárních elektráren v Indii. Prostřednictvím zařízení skládajícího se z 25 770 fotovoltaických modulů je možné pokrýt roční potřebu elektřiny tohoto závodu až z 15 procent. Snížení emisí oxidu uhličitého v důsledku výroby automobilů v závodě tak ročně dosahuje hodnoty více než devět tisíc tun.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 1/2025





