Bylinkové, kávové, avokádové nebo kaktusové? Řeč ale není ani o sušenkách, ani o zmrzlině. Vyberou si všichni − nadšenci Harryho Pottera, fotbalu, piva, komiksů, přírody, ale i drsní rockeři a motorkáři. Mluvíme o módě. Tedy spíš o spodním prádle, ponožkách, ale i o tričkách. Slovenskou společnost Dedoles snad ani není nutné podrobně představovat. Její web hýří barvami a zvedne náladu i při té největší podzimní depce nebo při sychravém počasí.

Když Jaroslav Chrapko firmu v roce 2011 přivedl na svět, asi netušil, že za necelou dekádu se vyšvihne mezi nejoblíbenější e-shopy na Slovensku, v Česku, ale i v Německu a v dalších evropských zemích. Tehdy prostě založil společnost, která bude prodávat dovezená trička s přírodními, veselými a barevnými motivy. Po sedmi letech podnikání se rozhodl, že bude vyrábět vlastní produkty s originálním designem. A tak se v roce 2018 objevilo jejich zatím nejúspěšnější zboží, veselé ponožky. Na začátku pandemie investovali do marketingu a nasadili do televize reklamu s tancujícími křečky. Výsledkem byl obrovský meziroční nárůst prodeje a tržeb − v lednu a únoru 2020 byl nárůst o 120 procent, od března pak o více než 230 procent.

První zahraniční expanze mířila do Česka, a to už rok po založení. Důvodem byla hlavně logistika. Tehdy totiž prodávali trička, která objednávali jinde. Aby šetřili čas, expandovali nejprve do okolních států − jako Česko, Maďarsko, Rakousko, ale později i do rumunských e-shopů. Dnes jejich zahraniční portfolio čítá dvě desítky zemí. Co to v praxi znamená? Zaregistrovali se pod doménou většiny států i pod zahraniční doménou.com.

25 tisíc

položek denně je nyní možné denně vychystat v inteligentním skladu Dedolesu. Efektivita práce se zvýšila, doba zaškolení nováčků snížila.

Zhruba před měsícem německý spotřebitelský magazín Computer Bild zařadil e-shop Dedoles.de na žebříček Trend Shops 2021. Z deseti tisíců německy mluvících e-shopů rozdělených do několika kategorií se hodnotil obrat, počet návštěvníků i technická kvalita e-shopu. Podle Computer Bild Dedoles vyniká růstem i vysokou technickou kvalitou. Jeho celkové tržby totiž meziročně vzrostly až o 685 procent.

"Obvykle je to obráceně, německé společnosti vstupují na náš trh. Je skvělé, že tentokrát expandujeme my do Německa. To je momentálně po Slovensku a Česku náš největší trh. Máme tam už přibližně 200 tisíc zákazníků," říká Jaroslav Chrapko.

Ručně už to nešlo

S postupným růstem vznikla i potřeba rozšíření. První vlastní sklad byl otevřen v roce 2017 a měl rozlohu 600 metrů čtverečních. Ale brzy přestal stačit, zboží tak ukládali i ve vedlejší kanceláři. Proto se v Dedolesu potřebovali rozšiřovat, a pronajali si tak několik dalších samostatných prostor umístěných v prvním patře kancelářské budovy v Pezinku.

Dedoles se stará, další se mohou přidat

Dedoles má něco navíc, co si získává ty, jimž není společnost a příroda ukradená.

Ponožková výzva

První jarní den, 21. březen, je spojován se Světovým dnem Downova syndromu. V roce 2018 Dedoles poprvé přišel s Ponožkovou výzvou. Stačí se v tento den vyfotit se dvěma různými ponožkami a snímek sdílet na sociálních sítích pod hashtagem #PonozkovaVyzva. Letos díky tomu v Dedolesu vybrali 272 tisíc korun pro společnosti, které podporují lidi s Downovým syndromem, včetně mezinárodní organizace Down Syndrome International.

Dedoles sází les

Jde o projekt, který se v minulých letech zaměřoval výhradně na výsadbu stromů. Zákazníci mohli díky akci Dedoles drobné (při nákupu zboží lze dobrovolně přihodit nějakou korunu navíc) přispět na zakoupení stromů. V loňském roce se díky tomu za jeden říjnový víkend vysadilo téměř osm tisíc stromů, na něž zákazníci přispěli více než půlmilionem korun. Letos účel drobných v Dedolesu dočasně změnili a přispěli Světové zdravotnické organizaci částkou téměř 1,5 milionu korun na podporu boje proti koronaviru a zdravotníkům darovali čtyři tisíce párů ponožek. Peníze vybírané od listopadu do prosince budou zase věnovány UNICEF na boj s dětskou podvýživou.

Poprvé sice použili regály a pozice označované čárovým kódem a pro systémové zapisování výrobku na pozici a pro snadnější vychystávání používali seznam vygenerovaný systémem, jenže kapacita stále nebyla dostačující. A tak například některé produkty byly skladovány na zemi pod regálovými pozicemi, kam měly být původně umístěny. Takže si pronajímali další prostory, až nakonec čtyři kanceláře sloužily jako sklad, pátá pro expedici zboží. Logistika skladování byla náročná nejen organizačně, ale i fyzicky, protože pronajatá budova neměla průmyslový výtah, a proto všechny balíky nosili ručně, bez paletových vozíků.

I takto rozšířené skladovací prostory opět rychle přestaly stačit, a proto v Dedolesu museli najít nové řešení. Na řadu nakonec přišlo zautomatizování procesů i využívání dopravníkových pásů. Pracovníci jsou dnes naváděni řízeným systémem, který práci ve skladu rozděluje, zrychlila se také vychystávka a expedice.

V současné době má Dedoles čtyři sklady, a to dva v Pezinku − jeden expediční a jeden paletový, třetí sklad je fulfillmentový a nachází se v Bridgwateru, obchodní tepně na jihozápadu Anglie. Zatím poslední sklad přibyl v Bratislavě, slouží pro testování robotiky a v blízké budoucnosti i pro expedici malého množství balíků.

Spolupráce s Anasoftem

Změna tedy nepřišla hned. "Postupně jsme inovovali, ale viděli jsme, že pokud nezačneme pracovat s povinným označováním produktu EAN kódy, ale také s trojdimenzionálním označováním skladových pozic čárovými kódy a se systémem, který koordinuje a automatizuje obrovské množství základních procesů, tak nemůžeme dále růst," vysvětluje Chrapko důvody postupné přeměny obyčejného skladování na částečně automatizované.

Sklad nyní pokrývá wi-fi připojení, zaměstnanci dostali mobilní terminály a čtečky QR kódů. Na snímku zařízení značky Zebra.
Sklad nyní pokrývá wi-fi připojení, zaměstnanci dostali mobilní terminály a čtečky QR kódů. Na snímku zařízení značky Zebra.
Foto: Dedoles

V roce 2018 Dedoles dosáhl tržeb ve výši 5,8 milionu eur (156 milionů korun), o rok později už to bylo téměř 15 milionů eur (zhruba 403 milionů korun), letos to bude ještě možná dvakrát tolik. A právě rychlý růst společnosti spolu s expanzí na další trhy byl impulzem pro technologickou změnu. V rámci svých skladovacích prostor a personálního obsazení Dedoles narazil na své limity.

Existující skladové řešení postavené na ERP sice umělo poměrně rychle najít a vychystat požadované skladovací položky, ale ne tak rychle, jak by si Dedoles představoval. A jeho manažeři zjistili, že prostým navyšováním počtu zaměstnanců se produktivita procesu nijak nezvyšuje. Proto se rozhodli oslovit společnost Anasoft, která se zabývá digitalizací a automatizací logistických a průmyslových procesů, s požadavkem na vytvoření pružnějšího skladu s větší kapacitou vychystávání objednávek. Společnost pak tuto případovou studii podrobně vysvětlila na konferenci Eastlog i v odpovědích měsíčníku Logistika (v minulém čísle jsme představili základní teze projektu).

Provoz bez prostojů

Dedoles potřeboval inovovat a optimalizovat procesy skladové logistiky tak, aby naskladnění rychloobrátkových produktů umožňovalo jejich co možná nejrychlejší vychystání. Přitom je třeba zohlednit, že se nabídka zboží rychle mění.

V Dodelesu dále požadovali zrychlení expedičních časů, aby jeho pracovníci byli schopni vychystat objednávku v den přijetí objednávky, a také zvýšit kapacitu denně vychystávaných objednávek.

Anasoftem zvolené řešení spočívalo v zavedení platformy Warehouse Execution System, která zohledňuje jednotlivé procesy skladové logistiky. Stávající strukturu doplňuje o komunikaci s jednotlivými kontrolními systémy a obsahuje také algoritmy na řízení lidské práce. Díky tomu zefektivňuje práci skladníků − každý z nich přesně ví, co má dělat, kde to má dělat a kde jednotlivé položky najde. Systém zajistí, aby nevznikaly prostoje.

Sklad nyní pokrývá wi-fi připojení, zaměstnanci dostali mobilní terminály a čtečky QR kódů. Všechna zařízení mohou komunikovat s řídicím systémem i mezi sebou navzájem. Anasoft také zavedl digitální dvojčata, která jsou součástí chytré technologie Emans. Ta dokáže vyhodnotit, ze které pozice je nejlepší vyskladnit, který sektor má v danou chvíli nejméně práce a podobně. To se pak v systému odráží i grafickým zobrazením.

Rozdělení na zóny

Anasoft pojal řízení skladu holisticky, navrhl a zavedl logistické strategie jako zrcadlení skladových zásob, dynamický slotting a klastrové vychystávání, které jsou součástí inteligentní logistiky.

Zrcadlení spočívá v rozdělení skladu na samostatné skladové zóny. Na různá místa − od sebe dostatečně vzdálená − je umísťováno vysokoobrátkové zboží. Například jeden produkt se ve skladu nachází na několika (klidně osmi až deseti) pozicích, ze kterých je rovnoměrně vychystáván. Ve výsledku se skladníci nepotkávají při vychystávání stejného produktu a v jeden moment je možné odbavit několik objednávek stejného produktu.

Dynamický slotting pak při týdenní analýze obrátkovosti vypočítává, kde je optimální místo pro uskladnění konkrétního produktu. Tam se při naskladnění produkt umísťuje. To znamená, že sklad je v podstatě dynamicky se měnící "živá" entita. Jedná o chaotický sklad, kde nejsou fixně přidělené pozice pro každou položku. Díky promyšlenému řízení je výsledkem zvýšení rychlosti vychystané objednávky.

Efektivitu vychystávání zvyšuje systém klastrů, který umožňuje seskupit objednávky se stejnou prioritou, jejichž jednotlivé položky se nacházejí blízko u sebe. Díky tomu se skladový operátor nemusí pohybovat například při vychystání 12 objednávek po celém skladě. Projde dvě tři uličky, ve kterých se tyto produkty nacházejí, a při té příležitosti dokáže v kratším čase vychystat více objednávek.

Zavedením řešení, jež podporuje inteligentní sklad, se dosáhlo zvýšení propustnosti skladu o 170 procent, což se projevilo ve schopnosti vychystat až 25 tisíc položek denně. Inteligentní zařízení přesně stanovují, co má skladník v danou chvíli dělat, které zboží má naskenovat… Díky tomu se zvýšila produktivita a efektivita práce a snížila se doba zaškolení nových pracovníků.

Externí výroba i doprava

Vše začíná návrhem produktů, jejich design vytváří vlastní tým Dedolesu, který čerpá náměty z běžného života. "Organizujeme veřejné výzvy na design našich produktů, do kterých se může zapojit úplně každý," uvádí Jaroslav Chrapko v rozhovoru pro server Dociela.sk.

Dedoles má sice vlastní design, ale nikoliv výrobu. "Dodavatele si pečlivě vybíráme tak, aby při požadovaném množství byla zachována dobrá kvalita. Zároveň dbáme na to, aby byla výroba etická a ohleduplná k životnímu prostředí. Na Slovensku ani v okolních zemích jsme bohužel nenašli výrobce, který by dokázal zajistit naše nároky na objem produkce a požadovanou kvalitu při zachování barevnosti výrobků. Ponožky tedy vyrábíme v Turecku, které má dlouhodobou tradici v textilním průmyslu, silonové ponožky v Itálii, spodní prádlo a letní výrobky v Číně," říká Jozef Mancier, manažer vývoje produktů.

Dopravu zajišťují Dedolesu externí partneři. "Výrobek směřuje do paletového skladu v Pezinku, kde proběhne kontrola kvality a následný příjem a uskladnění. Odtud jde podle potřeby do expedičních skladů v Pezinku nebo do Bridgewateru, kde se zkompletuje a připraví zákaznická objednávka. Ta se odevzdává kurýrní společnosti, která ji doručí k zákazníkovi," dodává Ján Chalabala, provozní ředitel Dedolesu.

Skladování a distribuce se ne­obejde bez obalů, Dedolesu ovšem záleží na tom, aby jeho podnikání nepoškozovalo životní prostředí. "V poslední době se těšíme například z toho, že balení pro naše ponožky jsou úplně plastic free. Ani to tak nekomunikujeme a lidé to sami takto šíří dále do světa. V obou našich pobočkách se recykluje a snažíme se odpad eliminovat," uvedl Chalabala na Dociela.sk.

Dedoles se prozatím může pochlubit e-shopy ve 20 evropských státech. Na Slovensku a do České republiky je zboží doručeno do druhého dne, ve vzdálenějších zemích to může být i pět pracovních dní. Záleží vždy na vzdálenosti a typu dopravy, kterou si zákazník zvolí. Služby doručování zásilek se snaží stále zlepšovat. Proto například v Bratislavě bude brzy možné mít balík doručen při objednání do určité hodiny ještě v den objednávky.

Vícekanálový prodej zboží

Přestože e-commerce je jejich doménou, uvažují v Dedolesu také o jiných distribučních kanálech. Ty jsou zatím v "plenkách". Na druhou stranu na Slovensku postupně vzniklo několik kiosků, ve kterých si zákazníci mohou veselé produkty prohlédnout a vyzkoušet je. Najdou v nich ale zejména drobné zboží, jako je spodní prádlo, ponožky, legíny apod. Kiosky se nacházejí v nákupních centrech ve větších městech, například v Banské Bystrici (Europa), v Bratislavě (Avion, Aupark, Bory Mall), v Trenčíně (Laugaricio), v Košicích (Optima) a od začátku listopadu také v Žilině (Mirage) a v Pezinku (Mólo).

Do blízkého budoucna Dedoles také uvažuje o spolupráci s partnerskými prodejnami, do kterých chtějí své zboží dodávat.

Firma, která před lety začala podnikat s omezeným rozpočtem, se během posledních let raketově vyšvihla. Jak její manažeři uvádějí, za úspěchem stojí tři pilíře. Originální produkt, který jde s dobou a reaguje na aktuální trendy. Značka, jež si zakládá na péči o zákazníka, ale třeba i na charitativních aktivitách. A v neposlední řadě právě logistika, která v posledních letech prošla celkovou rekonstrukcí.

Související