Společnost Škoda Auto pomůže s rozvojem zkapalněného zemního plynu LNG v tuzemské nákladní silniční dopravě. Firma uzavřela memorandum o spolupráci s Českým plynárenským svazem (ČPS), uvedl v tiskové zprávě svaz. Automobilka bude podle něj k využívání tohoto paliva dopravce aktivně motivovat a do jeho využívání bude zapojovat své subdodavatele. Svaz pak mimo jiné podpoří výstavbu nových stanic LNG v blízkosti závodů podniku a na dopravních tazích, které společnost využívá pro svou logistiku nebo vyškolí řidiče.

"Jde nám o vytvoření nabídky nízkoemisní alternativy dopravních služeb, které běžně poptáváme. V rámci naší logistiky na ně postupně přejdeme a ve výběrových řízeních budeme upřednostňovat v souladu se zásadami ochrany hospodářské soutěže dopravce, kteří zavedou a budou využívat LNG. V tomto roce je motivujeme například tím, že mohou získat déletrvající smlouvy nebo rychlejší odbavení v závodě," řekl vedoucí logistiky značky Škoda Auto David Strnad.

ČPS uvedl, že dopravci aktuálně nejsou k nákupu nákladních vozidel na LNG nijak motivováni. Cena jejich pořízení je podle něj přitom až o 30 procent vyšší proti vozidlům na klasická paliva, chybí plnicí infrastruktura. Svaz už dříve sdělil, že investiční plány pro rozvoj plynové mobility mohou firmy opřít o garance státní podpory deklarované například v Národním akčním plánu Čistá mobilita. Městům a obcím pak svaz doporučuje využívat dotace ministerstva pro místní rozvoj v rámci programu IROP (Integrovaného regionálního operačního programu).

Na začátku letošního září svaz vyzval komerční a veřejný sektor k intenzivnějšímu využívání vozidel na stlačený (CNG) a zkapalněný (LNG) zemní plyn. Výzvu podpořily také Svaz měst a obcí ČR, Svaz dovozců automobilů (SDA) nebo sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Podle dat SDA je v Česku registrováno zhruba 8,2 milionu vozidel všech kategorií. Podle webu cng4you.cz, který tuzemský trh s CNG a LNG sleduje, je v současnosti v ČR 26 914 vozidel na CNG a 21 vozidel na LNG. Podíl vozidel s těmito pohony tak činí zhruba tři desetiny procenta.

Výhodnost CNG a LNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň. Od letošního roku činí spotřební daň na metr krychlový obou plynů jako automobilového paliva 2,80 koruny proti 12,84 koruny z litru benzinu a 10,95 koruny z litru nafty.

Plynaři kritizují aktuální poslanecký návrh, který počítá se snížením spotřební daně na naftu o korunu. Jeho schválení by podle svazu vedlo ke znevýhodnění ekologických paliv a k zakonzervování současného stavu, kdy se emise škodlivin z dopravy nejvíce podílejí na znečišťování ovzduší.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66843910-skoda-auto-pomuze-s-rozvojem-zkapalneneho-plynu-lng-v-doprave-v-cesku-nyni-chybi-nejen-plnici-infrastruktura