Městské depo pro rozvoz zásilek otevřelo tento týden ve zkušebním provozu své brány v Praze na Florenci. Depo umožňuje přepravním firmám doručovat balíky na adresy v samém centru města pomocí elektrokol, ekologičtějším způsobem než běžnými dodávkami.
Do prostoru bývalého parkoviště pod magistrálou na Florenci umístilo své kontejnery s logistickým zázemím zatím šest logistických firem – Messenger, DPD, DHL, PPL, GLS a Dachser. Depo není zcela zaplněné a pro zájemce zde ještě zbývají dvě volná místa. Každé ráno sem přivezou dodávky a malé nákladní automobily. Odsud vyrážejí kurýři s elektrokoly naloženými zásilkami, na jeden takový dopravní prostředek se jich podle kapacity a nosnosti vozidla naloží i několik desítek, obvykle menších balíků. Baterie by jim měly vydržet na zhruba čtyři hodiny provozu, opět podle typu a zatížení, proto v minidepu nechybí ani elekronabíječka.
Na základnu se stroje vrací pro další příděl balíků a současně přivážejí ty zásilky, které se nepodařilo doručit. V kontejneru počkají do dalšího dne a není třeba je vozit zpět do velkého depa na okraji Prahy.
Využívání elektrokol by mělo ulevit historickému jádru města s jeho sítí uliček vybudovanou v dávné historii. Dnes je centrum Prahy neúměrně zatěžováno nejen individuální dopravou, ale také dopravním provozem, který zásobuje obchody a kanceláře. Ačkoli se elektrokola nehodí pro přepravu velkých nákladů, s běžnými balíky se zásilkami pro kanceláře či jednotlivce si v hustém provozu poradí snadno a často rychleji, než motorizovaná přeprava. Budou-li výsledky zkušebního provozu kladné, otevírá se proto možnost pro vytvoření dalšího minidepa i na levém břehu Vltavy.
Prostor pod magistrálou poskytl logistickým firmám pražský magistrát a provoz depa si vzala na starost firma ekolo.cz, která se označuje za průkopníka používání elektrokol u nás. Depot.bike je zatím v pilotním provozu, který má ověřit možnosti tohoto způsobu doručování a jeho nákladnost. Podobná zařízení již fungují v řadě evropských měst, obvykle s podporou místních úřadů.