Do roku 2030 by se měl počet čerpacích stanic nabízejících řidičům zkapalněný zemní plyn zvýšit ze stávajících 340 na více než 2000. Eurowag připravil studii, podle které bude na evropských silnicích v té době jezdit okolo 280 tisíc nákladních vozidel na LNG. V loňském roce jich na našem kontinentu bylo 9500. Palivo LNG je ekologičtější než běžně používaný benzin či nafta.

Lídrem v oblasti LNG je v současnosti Itálie, která má přes 2300 nákladních vozidel a 82 čerpacích stanic LNG, Německo s 1100 vozy a 33 čerpacími stanicemi, a Španělsko s více než 1400 vozy a 58 stanicemi. V Česku jsou zatím dvě čerpací stanice LNG a 15 nákladních vozidel.

Zaměření Evropy na LNG vychází z plánu EU být do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem. Plán mimo jiné počítá s redukcí emisí v dopravě o 90 procent a nástupem alternativních paliv.

K tomuto trendu hodlá přispět i Eurowag. „Během tří let plánujeme zvýšit byznys založený na aktivitách mimo tankování nafty dvakrát rychleji než ten dieselový,“ říká Anne Schwier, výkonná ředitelka divize pro novou mobilitu a alternativní paliva. „Zaměříme se přitom i právě na LNG, kde už existuje rozsáhlá čerpací infrastruktura i dostatečná nabídka výrobců nákladních vozidel.“

Zkapalněný zemní plyn LNG (Liquefied Natural Gas) umožňuje snížení nákladů na palivo až o 20 procent kombinací nižší ceny paliva a snížení spotřeby. Vozy na LNG mají dojezd až 1600 kilometrů, jsou tišší a mají nižší emise oxidu uhličitého, oxidů dusíku i pevných částic či oxidů síry. Nákladní vozidla na LNG nabízejí velké značky jako Scanie, Volvo nebo Iveco.

V oblasti těžké dálkové nákladní dopravy je v současnosti zkapalněný zemní plyn považován za jedinou dostupnou a ekonomickou alternativu nafty. Navíc, fosilní zemní plyn může být postupně nahrazen biometanem pocházejícím z přírodních zdrojů, který snižuje emise skleníkových plynů již dnes až o 95 procent.

Související