Vypadá to jako klasické klišé o tom, jak mladý muž ke štěstí za velkou louží přišel, ten příběh se ale opravdu odehrává: Jan Bednář před pár lety odjel do USA, aby se naučil angličtinu, teď vlastní firmu, jejíž letošní obrat může dosáhnout až 150 milionů dolarů (více než 3,2 miliardy korun). Jak se mu to podařilo?
Jan Bednář našel skulinu na americkém logistickém trhu a tu vyplnil založením start-upu ShipMonk. Byznys stojí na skladování a komplexní logistice pro menší firmy. Ty se pak mohou pyšnit v podstatě logistickou distribuční sítí, kterou mívají velké společnosti, což jim dává značnou konkurenční výhodu. Proto je pro ShipMonk řízení zásob klíčové. Při náporu objednávek je potřeba mít vše "pod palcem". K tomu využívají systém vyvinutý v pražském centru. Klíčem je automatizace celého procesu fulfillmentu, díky čemuž si zákazník může řídit celý proces sám na dálku. ShipMonk má nyní sklady v domovské Floridě, v Kalifornii a v Pensylvánii.
Během několika málo let se dostal podle žebříčku Inc. 5000 mezi nejrychleji rostoucí firmy v USA, v oboru logistiky skončil v roce 2020 dokonce na 11. místě, celkově pak na 241. A právě v době uzávěrky tohoto článku společnost oznámila, že minoritní podíl v ní koupil za 290 milionů dolarů (zhruba 6,3 miliardy korun) globální investor Summit Partners.
ShipMonk je úspěšný s menšími klienty
Mimochodem, devětadvacetiletý Jan Bednář se také jako druhý Čech dostal do prestižního žebříčku amerického časopisu Forbes: 30 pod 30.
Loni Jan Bednář oznámil svoje plány na expanzi na evropský trh: "Pravděpodobně budeme pro americké zákazníky otevírat sklad v Německu nebo v Nizozemsku."
6,3 mld.
Menšinový podíl ve společnosti ShipMonk koupil za 6,3 miliardy korun fond Summit Partners.
Na nápor jsou připraveni
Růst ShipMonku tedy nezpomalila ani letošní pandemie, která zasáhla celý svět. Lidé začali víc věřit on-line nakupování, a to i pro to, že kamenné obchody byly zavřené nebo že raději preferují zůstat v bezpečí svých domovů.
Na chuť objednávání zboží z e-shopů přišly i starší generace zákazníků, kteří nyní vnímají jeho výhody.
Místo toho, aby propouštěli, jako to dělají některé jiné firmy, v ShipMonku nabírají nové zaměstnance. Díky vysokému stupni robotizace a automatizace však práci za deset lidí zastane s pomocí technologie pouze jeden zaměstnanec. To šetří čas i náklady.
"Jsme skoro 30 procent nad plánem. V dubnu jsme odeslali 1,2 milionu zásilek, to je jen o 200 tisíc méně než během prosince (loňského − pozn. red.), který je pro nás díky Vánocům a Black Friday absolutně nejhektičtějším měsícem," říká pro Forbes mladoboleslavský rodák Jan Bednář. "Je to masakr. Zpracováváme dvakrát až třikrát tolik objednávek než před covidem," dodal pro CzechCrunch. V červnu v ShipMonku vychystali dokonce 1,8 milionu objednávek, s koncem letošního roku se chystají až na 80 tisíc zásilek denně. Roste jim nejen poptávka, ale i obrat a také ziskovost, která dosahuje 11 procent obratu, předpokládá se, že pokud firma udrží stejné tempo, mohla by se dostat až na 15 procent obratu.
Evropská expanze se odkládá
Koronavirus na jednu stranu firmě přinesl další zákazníky, obrovský růst i zisk. Na druhou stranu různá restriktivní opatření a nejistá situace, která se mění častěji než dubnové počasí, mají velký vliv nejen třeba na kulturu, ale i na logistiku. Avizovaná expanze do Evropy, která se připravovala na letošní září, byla právě kvůli koronaviru prozatím odložena. Možná jen do poloviny příštího roku. Rozhodovat bude více faktorů, jako například aktuální míra restriktivních opatření vzhledem k pandemii koronaviru, ekonomická situace na trhu apod.
O přesném umístění evropských skladů rozhodne například jejich vzdálenost k předpokládaným zákazníkům, dopravní infrastruktura v uvažovaných lokalitách i možnost nabírat v nich schopné zaměstnance. Požadavky na skladový personál jsou totiž poměrně vysoké. Je potřeba, aby jeho členové byli schopni obsluhovat ty nejmodernější technologie.
Evropská expanze se tedy letos nekonala. Na druhou stranu čas, který by v ShipMonku věnovali přípravě a realizaci rozšíření, využili jinak a pustili se do vylepšování provozu skladů přímo ve Spojených státech, protože zvyšující se poptávka ze strany klientů si o to přímo říkala. Investice v řádech milionů dolarů mířily do automatizace provozů a navýšení jejich kapacity skladů.
Automatizace za pár hodin
Pražský tým americké firmy dnes a denně pracuje na zlepšení jednotlivých procesů. Software ShipMonku je zaměřený na plnou automatizaci všech činností a unikátní tím, že kombinuje tzv. order management, warehouse management a inventory management pro malé a střední firmy. "Náš sklad a WMS jsme nestavěli podle nějakých návodů či za pomoci konzultantů. Stavěli jsme je podle zásady ,first principles' − jednotlivé činnosti a požadavky jsme se snažili dopodrobna rozebrat, pochopit a vymyslet lépe," upřesňuje pro Logistiku Jan Bednář.
Velkou výhodou je, že se zabývají nejen vývojem softwaru, ale i hardwarových systémů. "Stavíme nejen software, ale i hardwarové systémy tak, aby byly maximálně ,plug and play'. Díky tomu jsme z pohledu softwaru mohli spustit nový sklad během několika hodin. Přidat další balicí stanici je otázka minut, stejně jako rozšíření skladu o novou zónu."
Jak funguje floridský sklad ShipMonku
Tým vývojářů má na starosti kompletní vývoj, ale i přípravu matematických modelů či správu datové platformy, kterou pak zbytek firmy využívá. Celý systém a všechny procesy neustále měří, aby měli přehled o výkonnosti a efektivitě. "Když něco nefunguje, hned se vrhneme na vylepšování. V této oblasti hraje velkou roli náš data science tým − přecházíme z intuitivní analýzy na komplexnější modely a složitější algoritmy," vysvětluje.
Jejich softwarový systém pracuje s položkami (SKU) napříč různými prodejními kanály. Díky tomu mohou klienti jednak neustále sledovat, kde jejich produkty právě jsou, ale také měnit své nabídky.
Letos pražský tým obohatil David Pavlík, který v ShipMonku zastává technologického šéfa. Firma tak čerpá z jeho zkušeností z předchozích firem, kterými byly Microsoft, Netflix, Amazon, SpaceX či poslední Kiwi.com.
Fungování celého řetězce
Ve Spojených státech má nyní ShipMonk tři sklady. Koncový zákazník si v klientském e-shopu objedná produkt. Software ShipMonku se prostřednictvím API systémů synchronizuje s on-line nákupním košíkem a zadané objednávky importuje do systému. Následně na základě těchto informací připraví zásilku, zabalí dle předdefinovaných směrnic nebo vlastního obalu (třeba i potištěného klientovým logem) a odešlou zásilku koncovému zákazníkovi. Pro klienty je to celkem výhra. Ti se totiž starají o svůj e-shop, ale relativně nejtěžší část svého byznysu − logistiku − delegují právě na ShipMonk, který se stará o celý dodavatelský řetězec.
V samých počátcích v ShipMonku začínali na pár desítkách až stovkách zásilek za měsíc, letos jich měsíčně běžně vyřizovali přes 800 tisíc. Ve skladech byli vždy zvyklí využívat moderní technologie, například vychystávání hlasem, ovšem již v roce 2017 v nich instalovali první automatizované skladovací a vychystávací zařízení (storage and retrieval machines), které jim pomohlo zvýšit produktivitu a optimalizavat využití prostoru.
ShipMonk se zabývá robotizací a automatizací nejen ve svých skladech, ale v rámci celého procesu. Roboty využívají primárně k "pickování" objednávek − stroj má čtyři kontejnery, se kterými jezdí na lokaci, kde je uloženo zboží pro konkrétní objednávku. Pracovník skladu u dané lokace zboží do kontejneru vloží, a jakmile robot takto "navštíví" všechny čtyři lokace, jede předat kontejnery na dopravník. "Roboti nám výrazně zvyšují škálovatelnost − když je potřeba, můžeme jejich počet ve skladu jednoduše navýšit − stačí poslat objednávku," doplňuje Bednář.
ShipMonk v době koronaviru
Jenže poslední čtvrtletí letošního roku je tu a s tím přichází mnoho nejen logistických výzev. Pandemie naučila on-line nákupy i ty, kteří na to dříve ani nepomysleli. Co to znamená? I v důsledku například uzavření kamenných prodejen nebo vyššího rizika nákazy při nakupování v nich se právě v tomto období mnoho lidí obrací na služby e-commerce. Black Friday a konec roku jsou hektickým obdobím, které je nejen logistickou výzvou. Je třeba zajistit dostatečné množství zaměstnanců, kteří budou rychle a precizně zpracovávat miliony objednávek a ty včas doručovat. Má to ale jeden háček. ShipMonk nemá vlastní dopravní síť a balíky zasílá přes lokální poštu či místní přepravce, od nichž má díky značnému objemu zakázek výrazné slevy, díky nimž může zajistit nízké přepravní náklady i pro své klienty. Trochu alarmujícím faktem je ale přetíženost přepravců.
S tímto problémem se potýká nejen ShipMonk, ale snad všichni, kteří nemají vlastní dopravu. "Reagujeme tím, že objednávky distribuujeme mezi více přepravců. Dokážeme je ,onboardovat' během několika dní," upřesňuje pro Logistiku Jan Bednář. Je ale možné, že letošní nápor on-line nákupů se jistým zpožděním dopravy zásilek nakonec projeví.
Řízení zásob a štíhlé skladování i celý dodavatelský řetězec vyžadují důkladně propracovaný systém plánování. Ten se skládá ze dvou hlavních součástí, a sice z automatizace krátkodobého plánování, která spočívá v 14denním použití data science a predikování, a ze spolupráce se zákazníky, kdy si oni sami mohou navolit očekávaný objem objednávek a tím řídit alokovanou kapacitu. Výjimkou jsou pak sezonní špičky, pro které jsou připravovány interní separátní modely.
Klienti s příběhem
Možná proto, že sami začali jako start-up, pomáhají v ShipMonku převážně malým a středním firmám a také start-upům. V posledních měsících samozřejmě vzrostla poptávka po zdravotnických produktech, ale jak Jan Bednář uvádí, odesílají v hojném množství také zboží "zbytné" povahy, jako třeba laky na nehty, ponožky, matcha tea a podobně.
Jedním z jejich klientů je například start-up FEAT Socks, který prodává tolik oblíbené barevné ponožky. Jejich byznys měl úspěch na akademické půdě mezi studenty, a když zakladatel firmy Taylot Offer prodal přes 20 tisíc párů ponožek, rozhodli se pro další růst. Jejich logistiku zajišťovala externí logistická firma. S tou však nebyli spokojeni kvůli opakujícím se chybám v plnění a špatnému zákaznickému servisu. To mohlo mít fatální důsledky na jejich existenci. Během posledních Vánoc museli kvůli zpožděným dodávkám objednávek vracet svým zákazníkům až sto tisíc dolarů. Taylor Offer se kvůli nekvalitní logistice nemohl soustředit na svůj byznys. Neustále bylo něco špatně. Nedůvěra v externí logistické firmy byla prolomena až spoluprací s ShipMonkem. Ve FEAT Socks ocenili spolehlivost, ale i uživatelsky přívětivé webové rozhraní a ochotnou zákaznickou podporu. Dnes, částečně i díky ShipMonku, prodávají víc než milion párů.
Odměnou pro ShipMonk za spokojeného zákazníka bylo, když Taylor Offer přesvědčil pár dalších firem, aby také přešly k této logistické firmě. Jednou z nich byla firma Tenzo Tea. Majitelé Robbie Page a Steve O'Dell jsou s Taylorem totiž dobří přátelé, a proto si vyslechli jeho "logisticky hororový" příběh se šťastným koncem. Firma, která začínala s tisícem objednávek měsíčně, si zprvu řešila vyzvedávání, balení a tisk přepravních štítků interně sama, přepravu řešila přes známého poskytovatele. Při velkém nárůstu (až desetinásobném) byla změna nutná. Vzhledem k tomu, že kladli důraz na kvalitu jejich bio matcha tea, hledali takové plnicí centrum, které by splňovalo požadavky na skladování a přepravu biopotravin, stejně tak kladli důraz na spolehlivost a nízké náklady. A ShipMonk toto splňoval. Nakonec podle Tenzo Tea rozhodl o jeho výběru jeden fakt: "Nalezení 3PL služby, která byla registrována u FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) a mohla zvládnout naše systémy."
Po přechodu k ShipMonku majitelé Tenzo Tea ocenili nejen snížení režijních nákladů, zvýšení prodejů, ale i šikovné softwarové funkce, jako například možnost sledovat inventář pomocí čísla šarže a SKU. Díky tomu dnes mají přehled, kde se zboží právě nachází, a mohou s ním nadále pracovat.
Zdravá záda i logistika
Dalším podobným případem je start-up BetterBack. Jeho zakladatelka Katherine Krugová vymyslela způsob, jak zajistit správnou pozici zad při sezení. Občas se stalo, že externí společnost, která pro BetterBack zajišťovala fulfillment, pokazila objednávky a nedokázala převzít odpovědnost za své chyby. Majitelka věděla, že při větším náporu si takové chyby nemůže dovolit, a proto přešla k ShipMonku.
V únoru 2016 příběh BetterBack odvysílala americká televize v rámci jedné epizody investorského seriálu The Shark Tank. Po odvysílání tohoto dílu se během víkendu nahromadilo přes osm tisíc objednávek. ShipMonk vše bez problému zaevidoval, připravil, zabalil a následující pondělí odeslal.
Další perspektivy
ShipMonk začal jako start-up, ze kterého se vyklubal úspěšný logistický podnik. Svému zakladateli již nyní vynesl miliardy korun. Ukázalo se, že na to, aby firma byla úspěšná, se nemusí honit za těmi největšími výrobci, ale stačí najít skulinu na trhu, tu zaplnit, vytvořit propracovaný software, který směřuje k plné automatizaci, a neustále hledat zlepšování všech procesů. To se zatím Janu Bednářovi daří. K dalšímu rozvoji jeho společnosti možná pomůže i výše zmiňovaná investice fondu Summit Partners do jeho společnosti.
Pokud ovládáte logistickou angličtinu, ShipMonk má na svých webových stránkách pár e-booků zdarma ke stažení.