Výrobce automobilů Toyota se připojil k japonské asociaci pro vodík, která podporuje globální spolupráci a formování dodavatelského řetězce vodíku pro využití v oblasti dopravy. Vodík má hrát podle automobilky v budoucnu hlavní roli v boji proti globálnímu oteplování. Nová iniciativa je v souladu s japonskou vládní vodíkovou strategií.

Toyota chce příspívat ke zmírnění globálního oteplování snížením emisí oxidu uhličitého. Společně s vodíkovou asociací teď usiluje o vybudování vodíkové společnosti. Činnost asociace se má zaměřit na vytváření lokálních zdrojů vodíku pro dopravu, výrobu, přepravu a skladování vodíku a také na vytvoření poptávky po vodíkových dopravních prostředcích, jako jsou nákladní auta, lodě nebo lokomotivy.

V lednu a únoru příštího roku asociace připraví podrobný plán činnosti pro pracovní skupinu a označí problémy související s rozšířeným používáním vodíku. Následně předloží japonské vládě návrhy opatření. Japonsko přijalo základní vodíkovou strategii již v roce 2017 a od té doby ji rozvíjí se zaměřením na produkci vodíku a vývoj palivových článků.

Dodávky i kamiony na vodík

Toyota již sériově vyrábí osobní automobil na vodík Mirai a do dvou let chce s partnerem Hino zahájit testovací provoz těžkých nákladních aut. Již v příštím roce plánují oba výrobci spolu s řetězci Seven-Eleven, FamilyMart a Lawson ověří také provoz lehkých vodíkových dodávek o hmotnosti do tří tun.

V České republice by se měly v průběhu příštího roku otevřít první tři čerpací stanice na vodík v Praze, Litvínově a v Brně v síti Benzina. Ministerstvo dopravy počítá s dotační podporou výstavby celkem osmi čerpadel. Po otevření prvních stanic začne Toyota prodávat vodíková vozidla i v Česku.

Související