Internetový obchod Alza.cz jako první přivezl do České republiky robotického psa Spot americké společnosti Boston Dynamics. Novému členovi týmu, který začíná v Alze pomáhat, říkají kolegové Dášeňka. Alza zároveň výrazně rozšířila sekci robotů ve svém e-shopu a na možnostech jejich využití spolupracuje s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky při Českém vysokém učení technickém (ČVUT).

„V Alze máme rádi inovace a chceme být těmi, kdo nová témata otevírá. I proto jsme nesmírně rádi, že se nám celosvětově známou značku podařilo do České republiky přivést, věříme totiž, že robotika bude stále populárnější a užitečnější. Příkladem mohou být stále oblíbenější robotické vysavače nebo sekačky,“ uvádí Jan Sadílek, marketingový ředitel Alza.cz.

Robotický pes se poprvé proběhl na pobočce Alzy.cz v Praze 7 (krátké video)

V laboratořích Boston Dynamics metr dlouhého a více než 30kilového robota naučili pohybovat po různých površích, a to rychlostí až 6 km/h. Díky několika kamerám dokáže monitorovat své okolí v rozsahu 360°, zvládne přenést zátěž do 14 kilogramů a je voděodolný. Snadno vyměnitelná baterie vydrží 90 minut provozu. Díky odolnosti před vysokými i nízkými teplotami mu nevadí nasazení v extrémních podmínkách.

Alza robota plánuje testovat v různých prostředích a situacích. Díky čtyřem nohám mu nečiní potíže chůze po schodech, dovede automaticky překonávat překážky nebo si otevřít robotickou rukou dveře. To umožňuje například donesení objednávky zákazníkovi na pobočce i až do jeho bytu. Právě zákazníci se budou moci zapojit a v soutěži na facebookovém profilu Alzy navrhovat možnosti využití nového člena týmu. Autor vybraného návrhu získá možnost zapojit se do testování a sám si vyzkoušet, co pes Dášeňka zvládne.

Podrobné představení robota Spot od Boston Dynamics na kanálu AlzaTech (dlouhé video)

Firma některé zástupce robotů Boston Dynamic již před rokem přidala do své nabídky, dosud je však nezačala reálně prodávat. To plánuje v nejbližší době změnit. Celou kategorii významně rozšiřuje a chce robotiku zpřístupnit široké veřejnosti, také proto do své nabídky přidala i cenově dostupnější výrobky. Prodejní cena robota Spot zatím nebyla stanovena. Pořizovací cena se pohybuje okolo dvou milionů korun.

E-shop chce tímto krokem ukázat veřejnosti, že postupně se v našich životech stanou běžní i sofistikovanější robotičtí pomocníci než jen vysavače a chytré reproduktory. Také proto navázal spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky při ČVUT s cílem ještě lépe prozkoumat možnosti praktického využití robotiky v logistice i domácnostech.