Závěr roku přinesl na poslední chvíli schválenou dohodu mezi Evropskou unií a Velkou Británií. „Tvrdý“ brexit se tedy nakonec nekonal, ale řada věcí se od prvního ledna změnila a už není tak snadná jako dříve.

Podmínky pro doručování balíků do Anglie, Walesu, Skotska i Severního Irska jsou tak nyní obtížnější. Podle společnosti Zaslat.cz, internetového portálu a online vyhledávače balíkové přepravy, dopravci museli přizpůsobit podmínky doručování tomu, aby byly stejné jako pro ostatní třetí země. Zásilky nyní prochází celním řízením a mohou obsahovat pouze povolené zboží. Cena nejlevnější možné přepravy stoupla až o 250 korun.

„Aktuálně jsou přepravu zásilek do Velké Británie z našich partnerů pro běžného zákazníka schopni zajistit FedEx a UPS. Ti mají zkušenosti s celními řízeními při zasílání do jiných zemí. Cena takové služby je vyšší, jde ale o expresní dopravu, kdy je balík doručen do dvou pracovních dní. Zákazníci už jednoduše za ceny jako před brexitem balíky do Británie nepošlou,“ uvádí Miroslav Michalko, ředitel společnosti Zaslat.cz.

Pro další české dopravce, kteří běžně neoperují mimo EU je celní povinnost významná komplikace. Znamená to pro ně zřízení zcela nových oddělení, která budou řešit celní náležitosti. Už teď je jasné, že u některých dopravců z nabídky pro běžné zákazníky zasílání balíků do Británie zcela zmizí. Kvůli nejasnostem v celé dohodě mezi Evropskou unií a Británii jednoduše Spojené království ze svých destinací vyškrtnou..

Pečlivě vyplňovat dokumenty

K zásilkám je nově nutné přiložit celní deklaraci či komerční/pro-formu faktury. „Vyplňování dokumentů se snažíme zákazníkům ulehčit prostřednictvím našeho objednávkového formuláře. Informace jsou pak automaticky převedeny do faktury, kterou si zákazník v několika kopiích vytiskne a dle instrukcí připojí k zásilce,“ říká Miroslav Michalko.

Celní úřady mohou chtít kontrolovat fyzickou dokumentaci nebo samotný obsah zásilky. Odesílatel si tedy musí před vyplněním prostudovat seznam zboží vyloučeného z přepravy. Všechny odesílané položky je nutné poctivě zapsat do faktury. Za přesnost informací, včetně hodnoty zboží, je zodpovědný odesílatel. Celní úřady vyžadují přesný popis zboží, aby mohly provést kontrolu ještě předtím, než zásilka opustí zemi původu.

V opačném případě může být cesta balíčků přerušena. Popis zboží musí zahrnovat kompletní a dostačující informace o jeho povaze. Měl by tedy uvádět, o jaké zboží se jedná, jak se používá a z čeho je vyrobeno. Popis musí celním autoritám umožnit identifikovat zakázané nebo omezené výrobky a také provést vyhodnocení bezpečnostního rizika.

Pozor na další omezení

Některé výrobky mohou nyní podléhat omezením pro přepravu. Jiné zboží pak speciální kontrole nebo licenčním požadavkům. Od začátku ledna například platí nové mechanismy kontrolující dodržování souladu se zákony o potravinách a krmivech, vedlejších produktech živočišného původu a zdraví zvířat a rostlin.

Clo je sice aktuálně nastaveno jako nulové, přesto celní řízení probíhá a po kontrole může být doúčtováno. Záleží opravdu na konkrétním úředníkovi, který zásilku kontroluje. Obě strany brexitové dohody říkají, že se domluvily. Ale realita vypadá jinak. Bojujeme s nejistotou na straně britských úřadů. Nulové clo neznamená, že se nic nemění, vznikl celní proces, který může přinést celní náklady, hlavně pro zboží vyrobené mimo EU,” říká Miroslav Michalko, podle kterého je pravděpodobné, že v oblasti celních procesů bude muset dojít k úpravě smluv. „Typicky jde například o oblečení. Například pokud budu z Česka odesílat trička, klidně i obnošená, ale jejich původ je v Asii, kde byla původně ušita. Jak se bude v tomto případě postupovat, není jasné.“

Ceny za přepravu jsou už vyšší

Podle Michalka není s celním řízením spojeno pouze vyplnění informací v objednávce, ale také komplikace při přepravě pro dopravce. „Zvýšení ceny souvisí se změnou ceny samotné dopravy, která je nyní stejná jako do ostatních třetích zemí. Je zatížena administrativou, pro kterou je nutné od základu vybudovat nová oddělení v přepravních společnostech, anebo rozšířit stávající týmy. I to s sebou nese náklady. Avizované zvýšení v ceníku je tedy od 250 korun u těch nejmenších a nejlehčích zásilek.“ U dopravců FedEx a UPS, kteří dopravu zajišťují spolehlivě i nyní, může zásilku prodražit velké balení. Cena je stanovena s ohledem na váhu, ale i rozměry krabice. „Lehká, ale velká zásilka může být nakonec dražší, než těžká zásilka v malé krabici,“ dodává Miroslav Michalko.

Související