Zásilkovna, česká logisticko-technologická firma, ukončuje k 31. lednu 2021 spolupráci se společností Česká pošta. Hlavním důvodem rozhodnutí o ukončení spolupráce je dlouhodobá nespokojenost s kvalitou služeb České pošty a neustálé jednostranné zvyšování jejích cen. Zásilkovna, která zajišťovala pro Českou poštu službu takzvané první míle, to oznámila v úterý večer v tiskové zprávě.

Spolupráce podle mluvčího Zásilkovny Kamila Chalupy fungovala tak, že internetové obchody mohly podávat zásilky určené pro doručení Českou poštou na kterémkoliv výdejním místě Zásilkovny v Česku a Zásilkovna poté tyto zásilky konsolidovala a předávala poště na jejích hlavních třídících depech. V roce 2020 takto Zásilkovna České poště předala 600 tisíc zásilek.

"Je mi velmi líto, že Česká pošta nevnímala Zásilkovnu jako partnera, který jí dlouhodobě pomáhá a je vstřícný ke spolupráci stejně, jako fungují státní a komerční firmy v oblasti logistiky v zahraničí. Pošta neustále zvyšovala ceny, které neodpovídaly objemu podaných zásilek, a v důsledku tohoto pravidelného zdražování jsme se dostali do bodu, kdy jsme v podstatě na každé zásilce tratili. Česká pošta nám navíc sdělila, že od ledna 2021 dochází k dalšímu zdražení, čímž bychom se dostali na zcela nepřijatelné podmínky s ohledem na roční počet zásilek, které jsme České poště předávali," řekla Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.

Česká pošta reagovala na oznámení Zásilkovny i na její kritiku zdrženlivě. "Jedním z klientů, pro které Česká pošta přepravuje zásilky, je Zásilkovna. S tou Česká pošta vedla jednání o podobě cen na rok 2021. Podle vzájemné dohody měla jednání, která nebyla dokončena, pokračovat v lednu tohoto roku. Z veřejného vyjádření se Česká pošta dozvídá, že pravděpodobně žádná další jednání nebudou a Zásilkovna již o její služby nemá zájem," sdělil mluvčí pošty Matyáš Vitík. Podle něj Česká pošta svojí logistickou sítí pomohla Zásilkovně v růstu.

"Ač už Zásilkovna nebude naším klientem, ale konkurentem, vážíme si naší dosavadní spolupráce a přejeme mnoho úspěchů v další celosvětové expanzi, kterou Zásilkovna deklarovala. Svým přístupem dokázala změnit návyky zákazníků a určitě se jí to bude dařit i bez podpory České pošty," dodal Matyáš Vitík.

Režim D+1 prý poště neseděl

Analýza Zásilkovny, kterou si udělala po ukončení vánoční sezony 2020, ukázala nevyhovující kvalitu služeb České pošty. Ze statistik totiž vyplynulo, že Česká pošta doručila v uplynulém roce 2020 v režimu D+1 jen necelých 15 procent zásilek, které Zásilkovna předala České poště k přepravě na adresu.

"Nespokojení zákazníci se pak právem obraceli na nás, což zásadním způsobem poškozovalo naši pověst spolehlivého a kvalitního logistického partnera. V rámci naší široké sítě výdejních míst jsme i v době před Vánoci oproti tomu doručovali do druhého dne 97 procent zásilek. Ze strany České pošty jsme navíc postrádali proaktivní a partnerský přístup, bylo tomu spíše naopak. Česká pošta ve vánoční sezoně navíc veřejně prezentovala lživé informace poškozující naši značku. V takovémto partnerství nebylo možné dále setrvat, a byli jsme proto nuceni přijmout rozhodnutí o jeho ukončení," dodala Simona Kijonková.

Ukončení spolupráce s Českou poštou oznámila Zásilkovna všem svým partnerům a klientům. Konec spolupráce s Českou poštou nebude mít pro zákazníky Zásilkovny poptávající službu doručení na adresu negativní důsledky a mělo by naopak vést ke zlepšení služeb a vyššímu zákaznickému komfortu.

Služby České pošty vyšly nelichotivém světle i v průzkumu agentury Market Vison zveřejněném na konci loňského roku, který monitoroval kvalitu telefonických informačních linek zásilkových služeb v předvánočním peaku. Česká pošta tehdy reagovala vyjádřením, podle kterého se jí podařilo náročný vrchol sezony celkově zvládnout. 

Související