Vodíkové palivo nabývá pro logistické firmy na významu. Ve Švýcarsku do svého vozového parku zařadila nákladní automobil poháněný vodíkem také firma Gebrüder Weiss. Vozidlo Hyundai Xcient Fuel Cell spaluje takzvaný „zelený vodík“ a podle firmy dokáže ušetřit až 80 tun oxidu uhličitého za rok.

Hyundai Xcient Fuel Cell je 36tunový nákladní automobil určený k přepravě přibližně 25 tun zboží s dojezdem kolem 600 kilometrů. Vozidlo je poháněno elektrickým motorem o výkonu 350 kilowattů, který je napájen elektřinou vyráběnou pomocí vody chemicky reagující s kyslíkem. Podle výrobce má být do konce roku 2021 vyrobeno a dodáno 2000 takových vodíkových nákladních vozidel.

„Místo znečišťujících látek tak z výfuku uniká do okolí pouze vodní pára,“ vysvětluje Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR. „Pro naši společnost představuje používání vodíkového nákladního vozidla další krok k testování technologií pohonu, které v reálném provozu dokáží šetřit životní prostředí,“ dodává Jan Kodada.

Logistická společnost již provozuje také několik nákladních vozidel na plyn v Rakousku, Německu a Srbsku, stejně jako plně elektrická vozidla v oblastech Vídně a Grazu. Gebrüder Weiss je rovněž členem sdružení H2 Mobility Switzerland Association, které navrhlo a implementovalo první ekosystém pro praktické využití vodíku k pohonu vozidel na světě.

Síť vodíkových čerpacích stanic vzniká postupně po celé Evropě včetně České republiky. Švýcarská síť čerpacích stanic na vodík se stále buduje, ale je dostatečně komplexní, aby umožnila použití těchto vozidel v celé jeho východní části. Gebrüder Weiss bude svůj první vodíkový nákladní vůz primárně používat pro zákazníky z odvětví obnovitelné energie.

Související