Svět se pod náporem koronavirové pandemie mění a s novými pořádky se musí vyrovnávat i maloobchod. Přesun prodejů do online prostředí nahrává primárně jen velkým společnostem. Odsun kapitálu od malých k bohatým nabral bezprecedentní tempo. „Podle dostupných údajů klesla v USA tržní kapitalizace malých a středních prodejců o 200 miliard USD, ve Velké Británii činí tento sešup 69 miliard liber, reálný přesun kapitálu je však ještě větší,“ říká Tomáš Formánek, CEO společnosti Inventoro.
Život v lockdownu přesunul maloobchod do e-shopů a nápor na internetové prodejny je tak veliký, že zvládnout ho zůstává podle Tomáše Formánka výsadou jen velkých hráčů. Ti menší ve snaze udržet krok navýšili počet svých položek k prodeji. „Řeklo by se, čím více, tím lépe, ale v maloobchodě to pokaždé neplatí. Nyní totiž mají až 40 procent svých zásob neprodejných,“ upozorňuje Tomáš Formánek. To je typický negativní efekt růstu v maloobchodě, který aktuálně zažívá i většina českých e-shopů. S velikostí v maloobchodě totiž roste potřeba uchopit celý provoz komplexně. Pokud se to nepodaří, začne v určitý moment celý systém kolabovat. Cesta rychlého růstu tím pádem může pro nepřipraveného podnikatele znamenat definitivní krach.
Důvodem nerovnosti mezi velkými a malými je primárně technologický náskok. Ve světě, kde chce zákazník zboží domů do druhého dne, už není možné řídit e-shopy pouze pílí a poctivostí. Velcí hráči, jako je Amazon, mají rozsáhlá datacentra, stovky IT pracovníků a leta vlastního vývoje a testování. „Tenhle benefit v loňském roce přetavili v obří zisky a tím ještě více ohrozili menší hráče, kteří zkrátka nové tempo nestíhají,“ vysvětluje Tomáš Formánek. „Politici po celé planetě se k tomuto problému staví odmítavě. Na maloobchodníky při snaze zachránit ušlé zisky nikdo z vlády ani parlamentu nedohlédne. Avšak spoušť, kterou za sebou pandemie zanechá, nám zhorší kvalitu života na generace dopředu.“
Proto je nyní třeba, aby si malé a střední podniky v maloobchodě začaly rychle osvojovat práci s daty a získali schopnost datově analyzovat své skladové hospodářství. „Negativní trend, který tiše decimuje tuto skupinu podnikatelů, je nutné přibrzdit,“ zdůrazňuje Tomáš Formánek. „K tomu nám pomohou pouze technologie, které mají schopnost optimalizovat zvýšenou poptávku, která už dlouho přerůstá obchodníkům přes hlavu.“