Zemní plyn LNG by měl podle plánů Evropské unie získat významný podíl jako palivo v silniční dopravě. Mezi provozovatele LNG čerpacích stanice patří i český Eurowag, který zajišťuje služby pro silniční nákladní dopravce v Evropě. Firma oznámila uzavření dohody s významným nizozemským provozovatelem Pitpoint.LNG a rozšíření své sítě o tři nové LNG stanice v Belgii a Nizozemsku.
Síť čerpacích stanic na LNG v Evropě v současnosti zahrnuje přes 370 čerpadel. Lídrem v této oblasti je v současnosti Itálie, která má k dispozici pro vozidla s tímto pohonem již 88 čerpacích stanic LNG, Španělsko 65 a Německo 47 čerpacích stanic. V Česku jsou zatím dvě čerpací stanice LNG, ale jejich počet by se mněl v příštích letech výražně zvýšit.
„V příštích třech letech se chceme na LNG ještě více zaměřit,“ říká Jan Laluch, produktový vlastník pro alternativní paliva. „Jeho výhodou je, že již existuje poměrně rozsáhlá infrastruktura i široká nabídka vozidel. Vedle ekologického aspektu má LNG pro zákazníky taky nezanedbatelný ekonomický přínos ve snížení provozních nákladů.“
Počet čerpacích stanic na zkapalněný zemní plyn LNG v Evropě by se měl do roku 2030 zvýšit na více než 2000. Studie naznačují, že v té době bude na evropských silnicích jezdit okolo 280 000 nákladních vozidel na LNG proti 9500 v předminulém roce.
Eurowag uvádí, že zkapalněný zemní plyn – Liquefied Natural Gas, LNG – umožňuje snížení nákladů na palivo až o 20 procent kombinací nižší ceny paliva a snížení spotřeby. Vozy na LNG mají dojezd až 1600 kilometrů, jsou tišší a mají nižší emise CO2, NOx, SOx a pevných částic. Nákladní vozidla na LNG nabízejí velké značky jako Scania, Volvo nebo Iveco.
Zaměření Evropy na LNG vychází z plánu EU být do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem. Plán mimo jiné počítá s redukcí emisí v dopravě o 90 procent a nástupem alternativních paliv.
„Aktuálně máme v rámci naší akceptační sítě již 48 stanic v sedmi evropských zemích a například v Německu pokrýváme naší palivovou kartou přes 27 procent dostupných stanic LNG,“ dodává Jan Laluch.