Je mu přes 70 let, ale ještě se ani zdaleka nechystá do důchodu. Legendární Volkswagen Transporter se v současnosti vyrábí v šesté generaci. Je známý pod řadou názvů: Bulli, Kombi, VW Bus, Multivan, Microbus, Caravelle, California nebo Camper.

Produkci vozu s tehdejší přezdívkou Bulli převzal od čtvrtka 8. března 1956 závod společnosti Volkswagen Užitkové vozy v městské čtvrti Hannover-Stöcken. Od té doby zde vzniklo více než devět milionů vozů Transporter. Předtím se pět let tento miláček živnostníků a podnikatelů vyráběl ve wolfsburském závodě Volskwagenu, ovšem strmě narůstající poptávka si doslova vynutila přestěhování výroby do nové továrny v Hannoveru.

Práce začaly v zimě

Více než 235 německých měst a obcí se tehdy chtělo stát místem pro výstavbu plánovaného závodu na výrobu Transporteru. Heinrich Nordhoff, generální ředitel společnosti Volkswagenwerk GmbH a pozdější předseda představenstva společnosti Volkswagenwerk AG, přesvědčil dozorčí radu o výhodách jím favorizovaného Hannoveru. Jeho zásadní předností byla bezprostřední blízkost Středoněmeckého průplavu a již existující seřaďovací nádraží.

V zimě s bohatými přívaly sněhu započalo výstavbu 372 zaměstnanců. Již na konci března 1955 pracovalo na staveništi tisíc dělníků. S počínající oblevou bylo nutné rozblácené příjezdové cesty zpevňovat fošnami, aby mohla nákladní vozidla přivážet stavební materiál. V samotném areálu vyrostlo provizorní městečko s kancelářemi, sklady pro zásobování, ubytovnami a kantýnami ve stanech. Rychle se v něm usídlili také šikovní obchodníci s prodejními stánky.

Po pouhých 12 týdnech čněly obvodové zdi již do čtyřmetrové výšky. V nepřetržitém provozu zde bylo 28 jeřábů, 22 velkých mísicích strojů produkovalo denně pět tisíc metrů krychlových betonu. Celkem bylo přemístěno 1,75 milionu metrů krychlových zeminy – tedy ekvivalent 256 tisíc zcela naložených nákladních vozidel tehdy běžné konstrukce.

Od května 1955 pracovalo na obrovském staveništi každý den dva tisíce pracovníků. Na bednění se při betonování spotřebovalo 600 tisíc metrů čtverečních prken. Pro porovnání: „Z toho by bylo možné vyrobit metr širokou dřevěnou lávku z Wolfsburgu až do Basileje,“ napsal tehdy jeden novinář (zmiňovaná města dělí před 680 kilometrů – pozn. red.).

Vstávání na čtvrtou hodinu ranní

Volkswagen současně již školil nové zaměstnance pro výrobu Transporteru. Za tím účelem byl pro ně každý den vypravován speciální vlak, který odjížděl časně ráno ve 4.10 hodin z hlavního nádraží do Wolfsburgu, kde byli zasvěcováni do tajů výroby Transporteru. Bezproblémové spuštění výroby mělo zaručit tři tisíce zaměstnanců. Během pouhých několika týdnů byla zařízena karosárna, v únoru 1956 byla dokončena také vícekolejná železniční vlečka o délce deset kilometrů.

Ve čtvrtek 8. března 1956 byla se čtyřmi tisíci zaměstnanci zahájena v závodu Hannover-Stöcken sériová výroba budoucího symbolu „období hospodářského zázraku“. Do roku 1967, kdy skončila výroba první generace Transporteru, sjelo v Německu z montážní linky 1,8 milionu vozů Bulli.

Vstříc novým technologiím

V současnosti probíhá v v hannoverském závodě nákladná modernizace a rekonstrukce výroby. Již letos v něm bude totiž spuštěna produkce nové, sedmé generace Multivanu a v roce 2022 bude následovat elektrovůz ID Buzz. V Hannoveru se tak budou poprvé vyrábět vozy s pohony konvenčními, hybridními s možností vnějšího nabíjení i zcela elektrickými.

„Historie této fabriky je stejně jedinečná jako samotný Bulli – a jako lidé, kteří zde vyrobili miliony těchto vozidel. A hledíme do budoucnosti. Spuštěním produkce nového Multivanu v letošním roce a modelu ID Buzz v roce 2022 završíme naši nabídku moderních a atraktivních lehkých užitkových vozů, MPV a vozidel pro volný čas, určenou širokému okruhu zákazníků. Svůj vůz si z ní vybere každý,“ řekl Carsten Intra, předseda představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy.

Od roku 2024 se v Hannoveru budou navíc vyrábět také prémiové elektromobily (SUV segmentu D) pro další koncernové značky. „Naše továrna je tak ukázkovým příkladem transformace celé značky. Volkswagen Užitkové vozy spolu s koncernem tuto skutečnost nedávno potvrdil investicí 680 milionů eur do výroby SUV segmentu D,“ dodal Intra.

Podívejte se, jak vypadá koncept užitkové verze chystaného elektrovozu vozu Volkswagen ID Buzz

Podle Bertiny Murkovicové, předsedkyně podnikové rady značky Volkswagen Užitkové vozy, učinil právě VW Transporter zvaný Bulli z automobilky velkolepou značku: „Právě díky němu máme rozmanitost v genech. Nabízíme produkty pro téměř jakékoli využití při podnikání na jedné straně i pro všechny volnočasové aktivity na straně druhé. A právě tato rozmanitost je i naší budoucností. T6.1, nový Multivan a brzy i ID Buzz – to jsou nové základy naší značky a našeho výrobního závodu.“

Výrobní závod v Hannoveru prochází v současností modernizací za plného provozu. „Karosárna pro nový Multivan už stojí, pro ID Buzz ji budujeme. V budoucnosti zde nalezne uplatnění více než 1300 robotů. Od roku 2022 budou z pouhých dvou našich montážních linek sjíždět tři modely, každý zkonstruovaný na jiné platformě,“ upřesnil Josef Baumert, člen představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy.