Opravdu hodně cenných a podrobných informací sdělili měsíčníku Logistika v posledních týdnech a měsících zástupci realitněporadenských a developerských společností o vývoji na trhu s logistickými nemovitostmi v minulém roce a o jeho perspektivách pro nejbližší období.
Nejvíce odpovědí jsme přetavili v tištěné Logistice číslo 3 do článků "Logistická centra podržela e-commerce" a "Udržitelné sklady? Jiná cesta neexistuje". Jejich elektronické verze jsou doplněny o podrobná vyjádření všech oslovených manažerů, jimž ještě jednou děkujeme. Myslím, že kdo bude článkům věnovat v dnešní uspěchané době více než pár desítek vteřin svého času, reálný obraz o situaci mu před očima vyvstane.
Z odpovědí společnosti Colliers k prvnímu článku jsem se rozhodl vytvořit tuto netypickou anketu. Netypickou v tom, že v ní odpovídají pouze zástupci této společnosti. PR manažerka Colliers Katarína Karmažínová nám zaslala odpovědi Theodora Pokorného, analytika pro průzkum trhu; Harryho Bannatynea, partnera a ředitel průmyslového oddělení; Kevina Turpina, ředitele průzkumu trhu pro střední a východní Evropu a Lukáše Svobodníka, který je senior associate v průmyslovém oddělení.
1) V čem nejvíce koronavirová krize v loňském roce ovlivnila trh s výrobními a logistickými nemovitostmi?

Theodor Pokorný, analytik pro průzkum trhu: Výroba se v první části roku zastavila nebo omezila, což nájemce dostalo do obtížné situace, pokud jde o platby nájemného. Největší změna nastala v poptávce způsobené rychlým přesunem maloobchodu k elektronickému obchodování, které vyžaduje více průmyslového prostoru než to tradiční maloobchodní.
Harry Bannatyne, partner a ředitel průmyslového oddělení: Rovněž byly vážně narušeny dodavatelské řetězce, což přispělo k problémům ve výrobě.
Kevin Turpin, ředitel průzkumu trhu pro střední a východní Evropu: Celkově se průmyslovým a logistickým trhům ve skutečnosti dařilo dobře a přizpůsobily se navzdory přerušení, což vedlo v roce 2020 k vyšší poptávce. Dodavatelské řetězce byly opravdu narušeny a tato krize zanechává průmyslu spoustu otázek a výzev k vyřešení pro příštích několik let. Očekáváme, že české a další trhy v regionu střední a východní Evropy budou z těchto změn těžit, přičemž v případě potřeby dojde k nearshoringu, tedy k podpoře přesunu dodavatelských řetězců blíže evropským trhům.
Lukáš Svobodník, senior associate, průmyslové oddělení: Zjednodušeně řečeno, koronavirová (ne)krize trh s průmyslovými nemovitostmi ovlivnila spíše pozitivně. Poptávka je stabilní a v některých sektorech průmyslu jako e-commerce a výroba dokonce evidujeme nárůst. Z této relace je možno vyvodit, že vzhledem k dlouho trvajícímu lockdownu jsou lidi nuceni nakupovat více on-line a na tuto skutečnost reaguje e-commerce nárůstem potřeby skladových ploch. V oblasti automobilového průmyslu, který má v České republice silné zastoupení je čím dál více cítit vzestup sektoru elektromobility a rozvoj dodavatelského řetězce, který na něj navazuje.
2) Vzrostla nebo vzroste role předpronájmů?
Theodor Pokorný: Ano, spekulativní výstavba ztratila svou přitažlivost, protože představuje větší riziko, takže nikdo nechce stavět budovu, která bude dokončena a zůstane prázdná po jakoukoli dobu. Je mnohem méně riskantní čekat ve fázi před zahájením výstavby na ten správně nastavený předběžný pronájem a zahájit stavbu až po podepsání nájemní smlouvy. Přechod na výstavbu ve stylu až po zajištění předpronájmu je znakem vyspělého trhu. Neochota developerů spekulovat byla pandemií jen posílena.

Harry Bannatyne: Co se týče spekulativní výstavby, obecně se všichni průmysloví developeři pokoušejí vyřešit počáteční povolení k výstavbě, aby bylo možné započít alespoň se základními výkopovými pracemi, a tím se snížilo riziko, že budova nebude dostavěna a předána včas.
Lukáš Svobodník: Například projekty spojené s elektromobilitou jsou určitě předmětem předpronájmu. Dodavatel musí zakázku nejdříve získat, aby se následně mohl zavázat k dlouhodobému pronájmu.
3) Rozvoj e-commerce přináší zvýšenou poptávku na skladovací prostory distributorů i velkých firem. Lze odhadovat, jak dlouho tento trend vydrží?
Theodor Pokorný: Záleží na tom, nakolik budou maloobchodní zákazníci ochotni vrátit se k tradičním způsobům nakupování. Je pravděpodobné, že někteří z maloobchodníků, kteří se přesunuli on-line, tam zůstanou i po pandemii, protože je to pro zákazníky výhodnější, pohodlnější.
Lukáš Svobodník: Určitě lze očekávat pokračující poptávku po prostorech sloužícím e-commerce. Je jednoznačný trend vzestupu dodavatelských řetězců pro e-commerce na úkor maloobchodních dodavatelských řetězců. Vzhledem k centrálnímu umístění Prahy je logická koncentrujíci se poptávka tohoto sektoru právě zde.
4) Ze zveřejněných dat vyplývá, že zájem klientů se z Prahy a jejího okolí přesunuje do jiných regionů. Kde hledat příčiny trendu?
Theodor Pokorný: Ano, to je pravda, tento trend má mnoho příčin. Další méně rozvinuté regiony v okolí Plzně a Ostravy se staly atraktivnějšími, protože mají k dispozici více developerských lokalit a potenciální kvalifikovanou pracovní sílu. Proto se pronájem průmyslových a logistických nemovitostí stal atraktivnějším v jiných regionech než v tradičním regionu Prahy a okolí nebo Brna. Developeři sledovali poptávku, a to je i důvod, proč se 50 % rozestavěných průmyslových ploch nachází v Plzeňském a Moravskoslezském kraji.
Harry Bannatyne: V rámci Prahy a okolí je také v poslední době složitější a delší proces, který je potřeba absolvovat k získání stavebního povolení.
5) V kterých lokalitách je největší potenciál pro další výstavbu?

Lukáš Svobodník: Největší potenciál nové výstavby se v současnosti nabízí v Moravskoslezském kraji.
Harry Bannatyne: Věříme, že se developeři teď víc budou soustředit na novější lokality, jako je Ústecký region, kde díky blízkosti německého trhu poptávka poroste.
6) Pomůže trhu v Česku (resp. vaší společnosti) trend nearshoringu, kdy se továrny a sklady přibližují ke spotřebitelům, aby se zboží nevozilo přes celý svět?
Theodor Pokorný: Ano, v to doufáme, byla by to dobrá zpráva nejen pro Českou republiku ale pro celou střední a východní Evropu obecně.
Harry Bannatyne: Bude to nějakou dobu trvat, ale pevně věříme, že všechny velké společnosti v současné době přehodnocují své dodavatelské řetězce, aby na ně neměly tak velký vliv vnější faktory a také aby byly blíže ke svému konečnému zákazníkovi.
7) Na západě stoupá obliba městské distribuce. Máte v plánu výstavbu městských skladů?
Lukáš Svobodník: "Ano, je to trend. City logistika a last-mile delivery jsou určitě na vzestupu. Nicméně, vzhledem k problematice infrastruktury a především dopravní dostupnosti nových potenciálních lokalit pro rozvoj průmyslových nemovitostí, naráží development na mnoho problémů. Jinými slovy, pozemky na výstavbu takových areálů by se našly, ale vzhledem k umístění v zastavěných územích se naráží na dostupnost kamionů. Často se proto hledá řešení distribuce formou menších dopravních prostředků jako dodávky, kola, motocykly…
Harry Bannatyne: Většina developerů se také ohlíží po brownfieldech blíže k velkým městům, ale ceny mohou být velmi vysoké, protože tady konkurují rezidenčním developerům, kteří si mohou dovolit zaplatit víc za dražší pozemky.

Kevin Turpin: Ve srovnání s velikostí některých západoevropských měst nejsou česká města, dokonce ani Praha, tak velká. Některé inovace v městské logistice v Praze však již byly vyzkoušeny, nebo již fungují v praxi u několika logistických společností, které pomáhají poskytovat rychlejší, ale také ekologičtější řešení, jako je například řešení pod mostem poblíž Florence.
8) Co říkáte případné kritice výstavby skladových hal?
Theodor Pokorný: Je smutné, že budovy I&L lze snadno kritizovat, protože nejsou od pohledu nejzajímavější a také zabírají cennou zemědělskou půdu. Průmyslové budovy jsou však pro moderní ekonomiku nezbytné a nakonec to bude na volném trhu, aby posoudil, co je či není potřeba. Lidé chtějí širokou škálu produktů k nakupování a také pracovní místo, proto jsou budovy, které by vyhovovaly potřebám výroby, skladování a distribuce nezbytné. Bylo by skvělé, kdyby obyvatelé regionů v okolí těchto budov mohli sdílet více informací také o ekonomických výhodách, které naší společnosti přinášejí.
Harry Bannatyne: Je dobré podotknout, že developerský trh v průmyslu a logistice je v současné době na špičce v otázce iniciativ zelených řešení ve srovnání s jinými odvětvími v developmentu.
Kevin Turpin: V konečném důsledku jsou sklady pro většinu lidí často "mimo zrak, mimo mysl". Samozřejmě je jasné, že je snadné sympatizovat s těmi, kteří se rozhodli žít mimo město, a do středu jejich nedotčeného výhledu na krajinu najednou někdo postavil velkou šedou boudu. Developeři však zkoušejí nové způsoby, jak nechat budovy více splynout s přírodou a vrátit je zpátky komunitám. Pokud budeme i nadále chtít, aby nám různé zboží a služby byly dodávány přímo ke dveřím v krátkých časových intervalech, pak k tomu nicméně musí existovat i infrastruktura v přiměřené vzdálenosti.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Filip Hubička
Logistika č. 1/2025





