Logistická a přepravní praxe přináší vedle dalších výzev také přepravu nadměrných či jiných neobvyklých kuriózních nákladů. „Gebrüder Weiss řeší každoročně vyšší stovky přeprav, které jsou svými rozměry, hmotností nebo charakterem neobvyklé a pro naše kolegy jsou vždy profesní výzvou, která je zároveň i určitým zpestřením jejich obvyklé činnosti,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.
Pro rakouské klienty přepravil loni na jaře Gebrüder Weiss komponenty malé vodní elektrárny. Do norského Stardalenu byly postupně převezeny součásti z Rakouska, Španělska a Turecka za použití kombinace silniční, námořní a trajektové dopravy. „Největší náklady měly rozměry 5,55 x 4,00 x 3,25 metru a jejich hmotnost dosahovala 46 000 kilogramů. V tomto konkrétním případě se jako největší výzva ukázala mimořádně členitá morfologie terénu na území Norska. Všechny nástrahy velmi malých přístavů, úzkých silnic i strmých hor se však podařilo překonat a všechny komponenty vodní elektrárny dorazily v pořádku a včas na místo určení,“ uvádí Jan Kodada.
Závod s časem na cestě z Přerova do Antverp
Mimořádnou zásilku si vzal Gebrüder Weiss na starost v okamžiku, kdy se ukázalo, že v důsledku změny jejích rozměrů na poslední chvíli došlo k uvíznutí nákladu v Přerově v České republice. „Klient se na nás obrátil v situaci, kdy se neúspěšně snažil najít způsob, jak přesunout dva kusy nákladu do Antverp k nalodění a další přepravě do Chile,“ říká Jan Kodada.
Nadměrné přepravy Gebrüder Weiss v roce 2020
První z jednotek měla rozměry 12 x 4,6 x 4,3 metru a hmotnost pět tun, druhá potom vážila dokonce 15 tun a disponovala rozměry 10,5 x 5,5 x 4,2 metru. „Pro přepravu takového nákladu po německých a belgických silnicích je potřeba zvláštní povolení, k tomu ale s ohledem na termín vyplutí lodi z antverpského přístavu, nezbýval dostatek času,” vysvětluje Jan Kodada. Gebrüder Weiss proto zvolil netradiční cestu a namísto kratší pozemní cesty do Antverp se rozhodl odvézt náklad do Gdaňsku, na lodi RORO jej přepravit do Belgie a v rámci antverpského přístavu jej přesunout k nakládce do příslušného plavidla na pontonu. „Díky našemu pružnému a vskutku nestandardnímu řešení jsme dokázali dopravit náklad do Antverp včas, dokonce s rezervou 24 hodin před uzávěrkou nakládky zaoceánské lodi do Chile,” uzavírá Jan Kodada.
Stěhování obydlí z Dubaje do Constanty
Další rumunský zákazník objednal loni na podzim u Gebrüder Weiss přestěhování ubytovacího zařízení z průmyslové zóny v Dubaji, přes přístav Jebel Ali do Constanty v Rumunsku. „Mezi těmito dvěma destinacemi neexistuje přímé nákladní lodní spojení nákladní oceánská služba. Proto bylo nezbytné zajistit kontejnerové plavidlo z Jebel Ali do Istanbulu, kde byl náklad o rozměrech 22,5 x 6,7 x 5,2 metru a hmotnosti 56 tun překládán na loď mířící do přístavu v Constantě. Právě rozměry a hmotnost nákladu byly výzvou pro bezpečnou překládku a doruční zásilky na její konečnou destinaci poblíž důležitého rumunského přístavu,” vypráví Jan Kodada.
Silniční přeprava Švédsko – Srbsko
Pro klienta z Číny zajišťoval Gebrüder Weiss převoz dvojice kolových nakladačů Caterpillar z výrobního závodu ve Švédsku do největšího evropského měděného dolu poblíž města Bor v Srbsku. „S ohledem na rozměry obou strojů bylo nutné cestovat v noci, navíc s policejním doprovodem po celé trase transportu. Přestože každý z nakladačů váží bezmála 52 tun a jeho rozměry jsou 11,43 x 3,97 x 4,17 metrů, nečinila tato zakázka našim zkušeným kolegům žádné mimořádné obtíže,“ popisuje Jan Kodada.
Transport hydraulického lisu z Číny
Další výjimečnou přepravní zakázkou Gebrüder Weiss byl přesun 80 tisíc kilogramů těžkého hydraulického lisu. Toto zařízení bylo potřeba vyzvednout v Šanghaji, s využitím plavidla RORO jej odvézt do německého Bremehavenu a odtud po silnici do Rumunska. „Tento o poznání složitější způsob kombinující lodní přepravu se silniční jsme zvolili zejména pro její spolehlivost a vyšší rychlost ve srovnání s námořním transportem break bulk zásilek přes Černé moře. Tato konkrétní úspěšně provedená zakázka se stala základem další spolupráce. Pro stejného klienta jsme v následujícím období přepravili v součtu dva tisíce tun dalšího nákladu,“ dodává Jan Kodada.
Podle názoru redakce Logistiky snímek z „nejfotogeničtější“ přepravy nadměrného nákladu v podání Gebrüder Weiss uveřejníme v tištěném vydání časopisu v jeho čtvrtém čísle, které vychází ve středu 14. dubna.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.