Vozidel poháněných elektřinou přibývá ve světě i u nás. Ekologické výhody tohoto pohonu jsou nesporné a v mnoha zemích vlády elektromobilitu podporují, aby dostály svým závazkům na snižování emisí. Elektrický pohon si tak v posledních letech vydobyl své pevné místo, a to při přepravě nákladu i osob.

Také v Česku podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Doménou elektrických vozů jsou vedle hromadné dopravy osob například rozvážkové služby s opakovanými, a tedy dobře plánovatelnými trasami. Průměrný dojezd nových typů e-aut se zvýšil z nedávných 250 na současných zhruba 400 kilometrů. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také pro elektromobilitu definitivně otevírá trasy spojující města.

"Boom elektromobilů samozřejmě platí i pro sektor užitkových vozů," upozorňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ. "Zatím má různé typy vozů na alternativní pohon asi 15 procent českých firem, ty čistě bateriové čtyři procenta. Ve srovnání s evropským průměrem, který činí 34, respektive 16 procent, to však není mnoho. Posun se dá očekávat od letošního roku, kdy vstoupí v platnost zákon o podpoře nízkoemisních vozidel."

Co může znamenat digitalizované nabíjení

Řidič elektromobilu může přímo ze svého vozu například zjistit:

kde jsou nejbližší dobíjecí stojany a dobu dojezdu,

jestli jsou některé z konektorů na stanicích obsazené jinými elektromobily, případně nedostupné z technických důvodů, aby minimalizoval případné čekání,

jak často a v kterých hodinách jsou obsazeny stanice na jeho plánované cestě a podle toho efektivně naplánovat své dobíjení,

veškeré on-line informace o svém aktuálním dobíjení (typ dobíjení, zvolený tarif a cena za dosud odebranou energii), včetně intuitivního průvodce všemi kroky při dobíjení,

souhrnné informace o všech odběrech, včetně místa, časů nebo celkové ceny za odebranou energii.

Zdroj: ČEZ

Zákon uloží veřejným institucím a sektorovým zadavatelům veřejných zakázek nakupovat určité procento bezemisních vozidel. U vozidel kategorií M1, M2 a N1 má tento podíl činit 29,7 procent, u terénních a nákladních aut z kategorií N2 a N3 to bude devět procent, a to kumulativně ze všech nových veřejných zakázek mezi roky 2021 až 2025 včetně.

Firmy už poptávají nabíjecí infrastrukturu

Velký potenciál vidí v elektrických užitkových vozidlech také Ondřej Synek, obchodní ředitel produkčního týmu ve společnosti Unicorn Systems. "Podle agentury BloombergNEF je předpovídán v roce 2030 tržní podíl lehkých užitkových vozidel mírně nad 15 procenty. Zároveň v dnešní době díky nucené domácí izolaci koncových zákazníků jsou obecně rozvážkové a doručovací služby v rozmachu a počty doručených zásilek meziročně rostly v řádech o vyšší desítky procent."

Dodávková vozidla na elektrický pohon jsou vhodná například pro doručování z centrálního depa na krátké vzdálenosti koncovému příjemci nebo třeba pro dovážku potravin do center měst či odvoz komunálního odpadu. Unicorn Systems v současnosti zaznamenává vyšší poptávku po dobíjecím řešení do dopravního depa ze strany logistických společností. Tyto firmy tedy elektrická auta již vlastní nebo je mají objednaná. Reagují tak na situaci, kdy v řadě vyspělých zemí města regulují dopravní obsluhu svých center a usnadňují do nich vjezd elektromobilům. Tento vývoj postupně dorazí i do Česka.

Digitalizace pomůže řidičům i manažerům

Co tedy může přispět rychlému rozvoji elektromobility v Česku? Vedle často zmiňované potřeby nižších cen elektřinou poháněných vozidel to může být také nabíjecí infrastruktura, která se sice již rozvíjí, ale pro rozsáhlejší provoz elektromobilů potřebuje ještě ve svém rozvoji přidat. A to nejen co do počtu nabíjecích míst, ale také pokud jde o zavádění sofistikovaných systémů pro digitalizovanou infrastrukturu. Řidič elektromobilu by měl mít k dispozici nástroj, který mu umožní cestovat elektromobilem bez zbytečných časových prodlev při dobíjení baterií. K infrastruktuře se proto počítá i informační zázemí pro uživatele.

ČEZ v této souvislosti loni spustil uživatelskou aplikaci Futur/E/Go. Na jednom místě v ní má řidič dostupné informace související s dobíjením, zejména navigaci ke stanicím, zjišťování jejich obsazenosti a ceny za dobíjení. Spolu s webovým rozhraním Driver portál tato aplikace umožňuje snadnou správu zákaznických účtů.

"Na výběr je také několik tarifů s předplacenou složkou a nižší cenou za kilowatthodinu dobité energie," říká Tomáš Chmelík. "Aplikace funguje na platformě vyspělého systému dceřiné izraelské společnosti Driivz. Samozřejmě že tím pro nás práce nekončí a společně s izraelskými partnery chceme její funkcionality dále rozšiřovat."

Komplexní systém nabídne i Plug and Charge nabíjení

Digitalizovaná infrastruktura pro užitkové elektromobily by měla představovat ucelený systém, který je vytvářen v návaznosti na potřeby uživatelů těchto vozidel. "Když tedy zmíním dobíjecí stanici, tak tento hardware musí být 'obklopen' sofistikovaným softwarem, který umožní, aby uživatelé u této stanice viděli její status, zda je obsazená, mimo provoz či k dispozici pro dobíjení, aby byla viditelná v mapách a aby na ní bylo možné dobíjet pro kohokoli bez nutnosti registrace," upozorňuje Ondřej Synek.

Další funkcionalitou pak může být rezervace dobíjecího slotu v určitý čas a případná preference dobíjecího výkonu, pokud jde o více stanic dohromady zapojených v rámci uceleného prostředí, například komplexu kancelářských budov či logistického depa, do kapacity maximálního rezervovaného příkonu. Digitalizace by ale měla zahrnovat také třeba možný dohled nad stanicí ze strany jejího provozovatele, včetně informací a reportingu o jejím užívání doplněných o možnost platby za dobíjení s maximální spolehlivostí. Tento vzdálený dohled nad stanicí dokáže detekovat případnou procesní chybu, kterou pak bude možné okamžitě vzdáleně řešit i bez nutnosti zásahu servisního technika na místě.

"Dále se pak i automobilky připravují na situaci, že uživatel elektromobilu zastrčí konektor do elektromobilu a dobíjení se automaticky spustí a následně elektromobil automaticky po ukončení dobíjecího cyklu toto dobíjení uhradí − Plug and Charge," upozorňuje Ondřej Synek.

Pro flotily elektrovozidel

V případě užitkových elektrických vozidel se bude často jednat o vozy provozované v rámci firemního fleetu. To samozřejmě přinese náročnější požadavky na správu zákaznického účtu, doplňkové funkcionality a podobně. Provozovatel elektrického fleetu potřebuje komplexní nástroj pro řízení provozu flotily, aby měl přehled o nájezdech, stavu dobíjení baterie i o tom, jak probíhá dobíjení vozidel. A to nejen u veřejných stanic, ale zejména u jeho vlastních, vnitrofiremních.

Sledování nákladů na spotřebovanou energii pro jednotlivá vozidla je z pohledu fleetu důležité a elektromobily se díky možnostem jejich dobíjení chovají jinak než vozy se spalovacím motorem. Důležitý bude také celkový energetický management budovy, kde jsou vozidla garážována a kde se dobíjejí, protože provoz elektromobilů bude mít na energetické potřeby pochopitelně vliv a nabízí se zde prostor pro optimalizaci.

"Pokud se na věc podíváme z pohledu manažera flotily, důraz bude samozřejmě na pohodlný přehled o dobíjení vozidel v rámci fleetu a sledování dobíjení nejen na veřejných stanicích, ale i neveřejných," upozorňuje Tomáš Chmelík. "Optimalizaci bude manažer chápat jako rovnováhu mezi připraveností vozidel k cestě versus zajištění nákladově a časově efektivního dobíjení. Při provozu větší flotily hrají všechny tyto aspekty důležitou roli."

Digitalizovaná infrastruktura na pořadu dne

ČEZ se věnuje rozvoji nabíjecí infrastruktury a v loňském roce v Česku instaloval 83 veřejných dobíjecích stanic. Celkem má v současnosti téměř 280 stanic a chce pokračovat v pokrývání větších měst a hlavních tahů. Od příštího roku začne postupně instalovat stanice o vyšších výkonech − 100 a 150 kilowattů − s cílem do pěti let ztrojnásobit výkon všech stojanů ve své síti z dnešních 18 na 50 tisíc kilowattů. "Při výstavbě chceme do budoucna využívat i další smart technologie decentralizované energetiky," říká Tomáš Chmelík. "Příkladem může být náš pilotní projekt, který kombinuje dobíjení s decentrální výrobou elektřiny a akumulací energie, který byl zprovozněn v lokalitě Vestec."

"V českém a slovenském prostředí se snažíme evangelizovat elektromobilitu, a to celkem úspěšně se stovkami námi obsluhovaných dobíjecích bodů," říká Ondřej Synek z Unicorn Systems. "Naše ucelené řešení obsahuje nejen systém na ovládání dobíjecích stanic pro jejich provozovatele včetně možnosti platby za dobíjení, ale i dobíjecí stanice jako takové. Tedy od nástěnných wallboxů po rychlodobíjecí stanice s dobíjecím výkonem až 300 kW. Pro uživatele to znamená, že od nás dostane komplexní dodávku a od prvního okamžiku může začít monetizovat svoji investici."

Užitkové elektromobily přicházejí

"Donedávna u nás nebyly užitkové elektromobily v nabídce," upozorňuje Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky. "Přitom už v roce 1998 v PSA vyrobili zhruba 5000 elektrických vozidel Partner a Berlingo a tato vozidla jezdí dodnes. Zhruba polovina z nich má již nové lithium-iontové baterie a disponují dojezdem přes 200 kilometrů, tedy dvakrát větším než původně s NiCd bateriemi. Prakticky však v novodobé historii byl první užitkový vůz na našem trhu až Nissan NV200e. Jezdí zde i pár větších dodávek, ale v jejich počtu oproti Západu zaostáváme. Chybí zde větší aktivita prodejců, naše asociace na to nestačí."

Dnes už se ale užitková vozidla na elektřinu stala vcelku běžnou součástí produkce velkých automobilek. Na elektrifikaci svých produktových řad se zaměřuje například Volkswagen užitkové vozy uvedením nového modelu Multivan ve verzi Plug-in Hybrid v roce 2021 a nového elektromobilu pro přepravu osob i nákladu ID. Buzz v příštím roce. U elektromobilů Volkswagen s nasazováním systému autonomní jízdy SDS − Self-Driving-System.

Podobně výrobce Daimler má vozidlo Fuso eCanter pro distribuční operace s lehkým provozem. Ale elektromobilita se u této automobilky týká všech segmentů včetně elektrického nákladního vozu Mercedes-Benz pro těžkou distribuční dopravu. V USA firma Freightliner vlastněná Daimlerem pokračuje v práci na elektrickém vozidle eCascadia pro úkoly na dlouhé vzdálenosti. A hybridní městský autobus Mercedes-Benz Citaro je již ve standardní výrobě.

Pokročilá digitální elektromobilita spolu s autonomním řízením – takový by měl být nově vyvíjený lehký užitkový automobil pro přepravu osob i nákladu Volkswagen ID. Buzz.
Pokročilá digitální elektromobilita spolu s autonomním řízením – takový by měl být nově vyvíjený lehký užitkový automobil pro přepravu osob i nákladu Volkswagen ID. Buzz.
Foto: Volkswagen užitkové vozy
Související