Laboratorní vozidlo Optifuel Lab 3 automobilky Renault Trucks dosáhlo 12,5procentního snížení spotřeby paliva ve srovnání s běžnou jízdní soupravou. Vozidlo pro dálkovou přepravu je součástí dlouhodobého výzkumu francouzského výrobce nákladních automobilů.

Na příznivém výsledku se podílela optimalizace aerodynamiky celé jízdní soupravy, pohonné soustavy, pneumatik s integrací prediktivní asistence hospodárné jízdy a řízené spotřeby.

Renault Trucks pokračuje ve výzkumu zaměřeném na zlepšení energetické účinnosti svých nákladních vozidel. Projekt Falcon (Flexible and Aerodynamic Truck for Low Consumption) automobilka zahájila v roce 2017 s cílem snížit spotřebu jízdních souprav – tahače a návěsu – o 13 procent. V projektu spojilo své síly konsorcium partnerů v čele s Renault Trucks a firmami jako Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf a dalšími.

V rámci projektu vzniklo laboratorní vozidlo Optifuel Lab 3, které prošlo 18 měsíci vývoje, šesti měsíci testů na uzavřených okruzích a a 15 500 kilometry v reálném provozu. Testování potvrdilo o 12,5 procenta nižší spotřebu paliva ve srovnání se standardním vozidlem Renault Trucks řady T s připojeným návěsem. To představuje úsporu 3,75 litru paliva a 9,8 kilogramu oxidu uhličitého na 100 kilometrů.

Jak probíhal testovací cyklus

Renault Trucks použil zkušební cyklus, který statisticky odpovídá dálkovému provozu a který se skládal z 68 km na regionálních silnicích a 136 km na dálnicích.

Testy laboratorního vozidla Optifuel Lab 3 tvořily jízdy na uzavřeném okruhu, veřejných silnicích a také simulace, které umožnily analyzovat a korelovat naměřené hodnoty. Paralelní testy byly provedeny s referenčním vozidlem s podobnými geometrickými a jízdními vlastnostmi jako laboratorní vozidlo (Renault Trucks T 480 s návěsem Fruehauf). Technologie vyvinuté v rámci projektu byly nejprve hodnoceny jednotlivě a poté jako celek.

Pohonné soustavy Optifuel Lab 3 a referenčního vozidla byly předem zaběhnuty, aby byla zajištěna reprezentativnost obou vozidel.

Související