Regály i vozíky jsou provázané technologie. Proto je důležité vědět, jaké vozíky a s jakou výbavou budou v regálovém systému jezdit, jak širokou uličku budou potřebovat. Pak může být projekt maximálně efektivní.

„Vnímáme při navrhování konstrukcí regálových systémů dvě základní skupiny opatření − pasivní a aktivní prvky,“ vysvětluje Zdeněk Karban, specialista pro logistická řešení ve společnosti Toyota Material Handling. Mezi aktivní opatření patří používání ochranných prvků, jako jsou ochrany stojin, rámů, bezpečnostní síta na záda nebo boky regálů, dorazy palet, bezpečnostní výplně, jako jsou příčníky pro nejrůznější typy břemen, a podobně.“

Mezi pasivní patří samotný návrh konstrukce v souladu s platnými normami. Ty stanovují například povolený průhyb nosníků a celou řadu dalších opatření. Konstrukce musí být rovněž v souladu s prostředím, ve kterém bude používána i s parametry manipulační techniky. Vybraná manipulační technika ovlivňuje například bezpečnostní mezery mezi paletami nebo mezi jejich nákladem a konstrukcí regálů.

Proti nárazu manipulační techniky se využívají mechanické zábrany, jako jsou například ochrany rohů a ochranné nárazníky. Montují se ideálně přímo do podlahy před regál, pokud to neumožňují prostorové podmínky, lze instalovat ochrany na samotný regálový systém. Tyto ochrany dokážou při nárazu pohltit část energie, sníží tlak na konstrukci regálu a zamezí tak jeho poškození.

Co říká bezpečnostní koeficient

„Dalším důležitým pasivním opatřením je tzv. bezpečnostní koeficient,“ říká Zdeněk Karban. „Toyota dodává regály s bezpečnostním koeficientem od 1,4 do 1,54, což dává uživateli určitou jistotu v tom, že i když náhodně přetíží regálovou konstrukci, případně dojde k nějaké neočekávané události typu nárazu do stojiny nebo do nosníku, tak regál takovou situaci vydrží.“

Uvedený koeficient deklaruje, jak je konstrukce odolná proti náhodnému jednorázovému přetížení. Čím je číslo vyšší, tím je pasivní bezpečnost vyšší. Například při koeficientu 1,4 a konstrukci regálů na palety o hmotnosti do 1000 kilogramů může být náhodně jednorázově umístěna paleta až o hmotnosti 1400 kilogramů a regál to vydrží a nezřítí se.

Obdobně koeficient deklaruje odolnost proti tlačné síle vidlic při neodborném použití vysokozdvižného vozíku. Náraz nebo tlak vidlic shora na nosník má obdobný efekt jako přetížení nosníku těžkou paletou.

Klíčovým bezpečnostním prvkem je dostatečná nosnost regálového systému a ochrana proti nárazům. Dostatečnou nosnost zajišťuje celková kvalita všech použitých materiálů a soubor konstrukčních řešení jednotlivých prvků regálového systému − ať již jde o použité materiály, jejich sílu, provedení vlastních nosných profilů, kvalitu spojovacích materiálů a podobně.

Stabilitu systému ovlivňuje i rovinnost podlahy. Když regály nestojí rovně, tak se síly, které působí na regálový systém, nepřenášejí rovnoměrně a mohou vést k nestabilitě, a tedy ke zřícení. Jde o základní věc. Veškeré parametry určují příslušné normy, které musí být při stavbě regálů dodrženy.

Význam bezpečnostního koeficientu pro návrh zdůrazňuje také Martin Mlejnek, operational manager z Nedcon Sales. „Pozor na to, že to nemusí znamenat, že konstrukce bude kompletně tuhá,“ upozorňuje. „Jedná se o to, jak konstrukce absorbuje nárazy od VZV a jak se chová při zatížení a následném odlehčení. Je třeba důkladně znát charakteristiku profilů. To se dá určit výpočty a následným testováním. Důležitá je i kvalita oceli a Nedcon používá tu nejkvalitnější rakouskou ocel.“

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.