Balíkový přepravce DPD spustí v srpnu první samoobslužné boxy, které budou umět zásilky nejen vydávat, ale i posílat. K obsluze boxů nebude třeba mít aplikaci a box si poradí i s většími zásilkami. Úhrada dobírky bude probíhat online kartou přes platební bránu před samotným vyzvednutím balíčku.
Na konceptu fungování celé výdejní sítě včetně zavedených výdejních míst Pickup spolupracuje DPD s firmou Creative Dock. Dodavatelem samotných boxů je rakouská společnost KEBA, která už zajišťovala boxy například v Lotyšsku či Estonsku. Právě probíhá fáze instalace prvních pilotních boxů, a to v rámci 12 pražských lokalit. Bude se jednat o dobře dostupná místa v blízkosti obchodních center a administrativních budov.
DPD boxy jsou určeny nejen pro zákazníky e-shopů, kteří se při doručení nechtějí vázat na kurýra, ale také na ty, kdo potřebují balíček poslat. Výhodou je nepřetržitý provoz, úložní doba 48 hodin a otevření boxu zadáním PIN kódu bez nutnosti mít speciální aplikaci nebo Bluetooth. Postačí zadat PIN a otevře se příslušná schránka s balíčkem.
V případě odeslání zákazník načte QR kód, který mu byl vygenerován při zadání objednávky prostřednictvím nové webové aplikace Z ruky do ruky a box následně vytiskne přepravní štítek, který zákazník nalepí a balík vloží do schránky. Celý proces by měl trvat maximálně 20 vteřin.
Pokud e-shop nebude nabízet doručení do samoobslužného boxu DPD, ale přepravu s DPD, zákazník si tam může balíček přesměrovat v aplikaci DPD Kurýr.
Každý box obsahuje přes 80 přihrádek různých velikostí. Do té největší se vejde balík s rozměry 75 × 60 × 45 centimetrů a hmotností až 15 kilogramů. Bezpečnost zaručuje neustálý kamerový dohled a zásilky jsou v ceně přepravy standardně pojištěny do 50 tisíc Kč.
„S našimi boxy jsme si dali načas z toho důvodu, že jsme nechtěli na trh pouštět jen tak nějakou ,krabici‘, ale naopak nabídnout technologicky vyspělou a plně automatizovanou službu,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD. „Společně s týmem z Creative Dock už ladíme jen poslední detaily. Boxy v podstatě rozšíří stávající síť výdejních míst Pickup, kterých máme v České republice již více než 1300 a na kterých bude také nově možné zásilky podávat.“
Z výzkumu E-shopper barometer, který DPD každoročně provádí, vyplývá, že zákazníci při vrácení zboží do e-shopu preferují odeslání z podacího místa. Po skončení pilotní fáze se proto boxy rozšíří do měst nad 50 tisíc obyvatel a do konce roku 2023 je v plánu celorepublikové pokrytí.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 1/2025





