ČSPD jako dunajský říční rejdař provozovala především říční lodě na Dunaji. Mimoto ale provozovala i tzv. říčně-námořní plavbu se zaměřením především na oblast Středozemního, Jaderského, Černého a Azovského moře. Podle podnikových statistik, resp. statistik Federálního ministerstva dopravy − FMD, kterému byl (na rozdíl od ČNP podřízené Federálnímu ministerstvu zahraničního obchodu − FMZO) podnik ČSPD podřízen, byl roční objem námořních přeprav realizovaných ČSPD kolem 100 tisíc tun exportních a importních zásilek.

Po řekách bez problémů, na moři opatrně

Podstatou provozování říčně-námořní plavby, tedy systému přeprav řeka-moře(-řeka), byla a je přímá, bezpřekládková přeprava zásilek (včetně kontejnerů) po velkých říčních a námořních cestách realizovaná plavidly, která jsou přizpůsobena říční a tzv. malé kabotážní námořní plavbě, tzv. short sea shipping. Říčně-námořní plavidla jsou zpravidla považována za zvláštní podskupinu či za součást skupiny kabotážních plavidel. Charakteristickým znakem těchto plavidel je jejich ploché dno, které jim s relativně malým ponorem umožňuje bezproblémovou plavbu po řekách, ale znemožňuje jim větší využití v námořní plavbě (kvůli omezené stabilitě).

Říčně-námořní přepravy mají za svůj základní cíl zejména časovou úsporu spočívající v odstranění překládkových operací, jinak nutných ve zpravidla přepravně přehlcených říčně-námořních přístavech v ústích velkých řek (v deltě Dunaje, ústí Rýna, Donu, Dněpru, ale i Volhy, Mississippi, Amazonky apod.). Jejich používání je ve světě poměrně velmi rozšířené (například v severozápadní Evropě). Přepravy řeka-moře-řeka jsou u hromadných suchých, ale i kapalných substrátů (rudy, uhlí, hnojiva, železný šrot, obilniny a ropné deriváty či někdy i zkapalněné plyny apod.) v této podobě při relativně velkých přepravních množstvích často bezkonkurenční.

Infografika: Říčně-námořní plavba nejen v Československu

Počítalo se s velkými říčními kanály

U přeprav řeka-moře(-řeka) se na začátku (a eventuálně i na konci) přepravy předpokládá provedení říční přepravy z/do hlubšího vnitrozemí s tím, že námořní úsek přepravy plavidlo pluje kabotážně (respektive v některém z režimů příbřežní plavby).

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66955370-ricne-namorni-plavba-nejen-v-ceskoslovensku