Před 56 lety si na Yaleově univerzitě asi jen těžko pomysleli, že by myšlenky obsažené v diplomové práci jejich tehdejšího studenta Fredericka W. Smithe mohly vést k založení jedné z největších leteckých dopravních společností na světě. V roce 1965 mu totiž za práci, která se věnovala systému zajištění přepravy urgentních (časově citlivých) zásilek, jakými jsou například léky, udělili pouze průměrnou známku. To ještě netušili, že právě tyto myšlenky povedou k založení jeho budoucí společnosti FedEx, jejíž flotila nyní čítá necelých sedm set letadel, která dnes a denně křižují vzdušné dálnice.

Rychlý rozmach díky deregulaci trhu

Fred Smith se několik let věnoval rozvíjení svých myšlenek z diplomové práce, až v roce 1971 vyústily v založení společnosti Federal Express Corp. se sídlem v arkansaském Little Rocku, které se ovšem brzy přesunulo do strategičtěji umístěného Memphisu v Tennessee, jehož letiště nabízelo firmě větší kapacity a méně jej trápilo špatné počasí.

Oproti konkurenční UPS, s níž bývá současný FedEx často srovnáván a jejíž zakladatelé začínali s pár jízdními koly a půjčenou stodolarovkou, měl Fred Smith poměrně silné finanční zázemí. Prakticky okamžitě po založení firmy mohl zaměstnat téměř 400 zaměstnanců. Jen dva roky poté, v roce 1973, Federal Express během první noci nepřetržitého provozu doručila ve čtrnácti letadlech 186 zásilek do pětadvaceti amerických měst.

2030

Do čtyř let má na elektřinu jezdit polovina všech dodávek FedExu, do roku 2030 pak všechny.

Ještě v 70. letech ovšem americká vláda regulovala leteckou přepravu, což pro přepravní společnosti představovalo silnou byrokratickou komplikací, jak si samy dobře uvědomovaly. Federal Express nebyla výjimkou a zařadila se mezi přední bojovníky za změnu. Tehdejší prezident Jimmy Carter jejich požadavky nakonec vyslyšel a 28. října 1978 podepsal zákon o deregulaci vnitrostátní letecké dopravy v USA. To umožnilo liberalizovat ceny letecké přepravy a využívat například větší stroje. Začali vznikat noví přepravci, kteří již měli snadnější vstup na mezinárodní trhy. A Federal Express Corp. vstoupila na newyorskou burzu pod kódem FDX.

První důležité milníky Smithovy přepravní firmy spadají do 80. let. V roce 1983 se firma stala první americkou společností, která dosáhla zisku miliardy dolarů, aniž by se za dobu své existence učinila fúzi či akvizici. Hned následující rok již ovšem právě série důležitých akvizicí pomohla společnosti pořádně se rozletět, postupně až do všech koutů světa.

Co jste možná nevěděli…

V roce 2000 vznikl film Trosečník s Tomem Hanksem v hlavní roli, který hraje inspektora FedExu, jenž po ztroskotání letadla stráví čtyři roky na ostrově. Frederick W. Smith se ve filmu objevil v cameo roli (na pozici generálního ředitele působí ve společnosti dodnes) a jeho společnost podporovala natáčení. Vozy francouzské divize FedExu jsou opatřeny českými bezpečnostními zámky VanLock od společnosti Tokoz (v Česku získaly certifikaci Dekra).

Od roku 1994 začala společnost vystupovat oficiálně pod značkou FedEx. Jako první velký logistický dopravce pro celosvětové operace získala certifikát ISO 9001, tedy normu pro systémy řízení kvality (QMS).

Doručení do druhého dne

Již ve své diplomové práci Smith kladl důraz na urgentní přepravu časově citlivých zásilek. Skutečné rychlé doručování představil prostřednictvím služby Overnight Letter v roce 1981, a sice mezi USA a Kanadou.

Další zlom v expresní letecké logistické přepravě nastal na začátku devadesátých let, kdy FedEx zavedl další službu, která garantuje doručení do druhého dne mezi Spojenými státy, Evropou a Asií (v současnosti do 10.30 hodin druhého dne).

Koncem devadesátek se FedExu podařilo výrazně zkrátit přepravní časy z Evropy na Střední východ i do Asie. Zároveň udělal něco nečekaného, když zavedl jednotný tarif pro přepravu pro všechny země Evropské unie. Navíc v Evropě umožnil pozdější vyzvednutí a rychlejší doručení balíků. Tomuto rozvoji pomohl i hub na letišti Roissy-Charles de Gaulle ve Francii, který se po rozšíření v roce 2009 stal druhým největším přepravním centrem FedExu na světě (po domovském centru v americkém Memphisu), a přesun existující frankfurtské centrály na letiště Kolín/Bonn, které se tak pro FedEx stalo bránou na trhy střední a východní Evropy.

Rozvoj služeb

Jak FedEx postupně rozšiřoval své služby, nevyhnutelně se zvětšoval, a tak přišlo důležité strategické rozhodnutí. Na začátku milénia vzniklo v rámci skupiny FedEx několik nových společností, které ale navenek vystupují společně.

Mezi ně patří FedEx Express, který poskytuje letecké kurýrní služby přes noc s doručením do druhého dne. Právě tato firma má jednu z největších letadlových flotil na světě. Například v roce 2019 přepravili 17,5 miliardy tunokilometrů nákladu, nejvíce na světě. Jen pro srovnání, UPS přepravila o necelých pět miliard tunokilometrů nákladu méně a byla za FedExem a Qatar Airways na třetím místě.

Podobně vznikla třeba i FedEx Ground, která se zaměřuje na cílené pozemní doručování v určitém dni v Kanadě a Spojených státech státy (i mezi oběma státy), tyto služby jsou levnější než ty expresní. FedEx Services zase stojí za marketingem, managementem i vysoce specializovanými informačními technologiemi.

Pod názvem FedEx Freight vystupuje silniční nákladní přepravce, který disponuje více než 200 tisíci vozidly, jež mají v současnosti zázemí téměř u 400 servisních center po celém světě.

Pozadí vstupu na světové trhy

Vraťme se ale ještě do období 80. let, do období prvních velkých akvizicí. Ta první se po třinácti letech od založení firmy uskutečnila v roce 1984. Tehdy se Fred Smith rozhodl koupit společnost Gelco Express International. Díky ní se Federal Express rázem stal přepravcem v dalších 84 zemích, dostal se do asijsko-pacifického regionu a rozšířil své pole působnosti i do Evropy. Zde své služby začal zajišťovat prostřednictvím již zmiňovaného přepravního centra ve Frankfurtu a kromě Německa pronikl i do Velké Británie a Irska. Postupně zahájil provoz i Nizozemsku, Belgii, Francii, Švýcarsku Itálii a ve Španělsku.

Akvizice zůstaly pro Federal Express důležitým nástrojem obchodní politiky. V roce 1989 koupila společnost Flying Tiger Line (známou též jako Flying Tigers), tedy aerolinky, které v USA provozovaly vůbec první pravidelnou leteckou nákladní přepravu. Tato koupě Smithovi přihrála nové trasy do 21 zemí světa a pořádnou flotilu boeingů.

Na začátku tisíciletí se FedEx dostal do dalších zemí světa a rozšířil počet přímých leteckých linek na velké vzdálenosti, jako třeba z Paříže na Filipíny nebo z Memphisu do Kolína nad Rýnem v roce 2005 (tehdy tak výrazně zvýšil svoje mezikontinentální přepravní kapacity).

V únoru 2000 FedEx posunul dál akvizice firmy Tower Group International, zaměřující se na rozvoj obchodních IT nástrojů, a vznikla tak společnost FedEx Trade Networks (dnes známá jako FedEx Logistics). Ta jen o měsíc později získala firmu World Tariff, čímž se stala jedním z největších poskytovatelů celních služeb v Severní Americe.

Nejvýznamnějším obchodem z posledních let byla koupě nizozemské kurýrní společnosti TNT. FedEx ji získala v roce 2016 (když o tři roky dříve Evropská komise nevydala povolení ke stejnému kroku pro UPS).

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.