Pro dílčí časové horizonty jsou v dokumentu stanoveny následující milníky:
Do roku 2030:
− bude železniční a vodní intermodální doprava schopna v EU rovnocenně konkurovat silniční dopravě,
100
evropských měst by mělo být podle výhledů Evropské komise klimaticky neutrálních do roku 2030.
− bude na evropských silnicích v provozu nejméně 30 milionů vozidel s nulovými emisemi,
− bude 100 evropských měst klimaticky neutrálních,
− výkon železniční nákladní dopravy vzroste o 50 procent,
− se výkon vysokorychlostní železniční dopravy zdvojnásobí,
− vnitrozemská vodní a příbřežní doprava vzrostou o 25 procent
− by pravidelná hromadná doprava na vzdálenosti kratší než 500 kilometrů měla být v rámci EU uhlíkově neutrální,
− bude ve velkém měřítku rozšířená automatizovaná mobilita,
− budou připraveny na trh lodě s nulovými emisemi,
− usnadní multimodální osobní dopravu integrované elektronické přepravní doklady a nákladní doprava bude bezpapírová.
Do roku 2035:
− budou připravena na trh velká letadla s nulovými emisemi.
Do roku 2050:
− budou téměř všechny automobily, dodávky, autobusy i nová těžká nákladní vozidla bez emisí,
− se výkon železniční nákladní dopravy zdvojnásobí,
− se výkon vysokorychlostní železniční dopravy ztrojnásobí,
− vnitrozemská vodní a příbřežní doprava vzrostou o 50 procent,
− bude pro globální síť v provozu multimodální transevropská dopravní síť (TEN-T) vybavená pro udržitelnou a inteligentní dopravu s vysokorychlostním spojením,
− budou všechny externí náklady na dopravu v EU hradit uživatelé dopravy,
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později