Logistické firmy nepřepravují jen zboží na paletách nebo v kontejnerech. Občas musí vyrovnat i s požadavky na neobvyklé přepravy. Společnost Geis nedávno obstarávala přepravu opraveného leteckého křídla ultralehkého letadla – ultralightu – do Spojených států. Výrobcem křídla je česká firma, a proto bylo možné jeho opravu zajistit pouze v České republice.

Při dovozu do České republiky si odesilatel zvolil „nestohovatelnou“ variantu a nevyužil balení od logistické firmy v USA. V důsledku toho bylo křídlo pro dlouhou cestu ze Spojených států špatně zabalené a při dopravě došlo k poškození křídla. Až po několikerém šetření s pojišťovnou byla škoda uznána a proplacena.

Jak zabalit křídlo

Následovala úspěšná oprava a po ní křídlo zamířilo zpět přes oceán. Bylo ale jasné, že chyba s nevhodným balením se už nesmí opakovat. Proto se zákazník obrátil na odborníky v oboru speciálních obalů. Obalový technik Geis pro dopravu křídla do USA vymyslel zvláštní balení, aby se náklad nepoškodil. Obal sice zvětšil objem zásilky, ale křídlo bylo správně zabalené a připravené k expedici s jistotou, že se při dopravě a s ní spojenou manipulací nepoškodí. Velikost zásilky přitom neměla vliv na cenu.

Návrh a výroba bedny samotné nebyly složité, protože při celkové hmotnosti samotného křídla 40 kilogramů nebylo zapotřebí provádět statické výpočty. Cílem bylo navrhnout a vyrobit bednu klasické konstrukce tak, aby její rozměry a hmotnost byly co nejnižší, a tím se zákazníkovi ušetřily náklady za přepravu.

Citlivý náklad chránilo několik vrstev

Jako fixaci v Geisu zvolili polystyrenové desky o tloušťce 120 milimetrů, do nichž byl termickým nožem vyřezán profil křídla, aby leželo celou plochou. Odesilatel logistické firmě tento krok ulehčil, protože zapůjčil šablony pro výrobu těchto křídel, takže stačilo překreslit tvar na desku polystyrenu a vyřezat jej.

„Před usazením křídla do bedny jsme jej zabalili do dvou vrstev mirelonu o tloušťce jeden milimetr a stretchové fólie. Tím jsme zajistili křídlo proti poškrábání. Po usazení křídla na spodní části polystyrenu jsme přiložili horní části a celé toto ,pouzdro‘ jsme zajistili PES páskou k paletě. Tím jsme zajistili křídlo v bedně proti horizontálnímu pohybu. Dále už jen stačilo připevnit víko bedny a mohlo se expedovat,“ popisuje postup balení Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly společnosti Geis.

Při přepravě do Nového světa měla zásilka kompletní péči od společnosti Geis, která zajišťovala veškeré doplňkové služby – nejen zmíněné balení, ale i pojištění a samotnou přepravu včetně cesty lodí do amerického přístavu.

Související