Počet rychlodobíjecích stanic pro elektromobily roste. Ve spolupráci se skupinou ČEZ nabízí možnost doplňovat baterie v síti čerpacích stanic Benzina také skupina Orlen Unipetrol. Nejnovější dobíjecí stojan v Jihlavě je současně 30. stanicí ČEZ pro dobíjení e-aut v síti bíločervených čerpacích stanic.

Zelené stojany ČEZ na stanicích Benzina Orlen využijí řidiči v desítce krajů České republiky. Naleznou je dálnicích D1, D2, D4, D5, D6, D8 nebo D11 a u dalších hlavních tahů i v některých větších městech. Celkem na nich loni zastavili k „natankování“ ekologické elektřiny 13 439krát a odebrali 224 818 kWh. Stejný objem energie by naplnil až po okraj baterie 6244 elektromobilů střední třídy nebo by jednomu elektromobilu umožnil 40krát obkroužit zeměkouli.

Nejvytíženější byly stojany v Osicích na D11 (při 1095 dobíjeních odebráno 24 519 kWh), ve Vrchlabí (1285 dobíjení, 23 209 kWh), Českých Budějovicích (1363 dobíjení, 20 822 kWh). Počátek vzájemné spolupráce společností Orlen Unipetrol a ČEZ se datuje do roku 2014, kdy ČEZ instaloval rychlodobíjecí stojan na čerpací stanici Benzina Orlen ve Vrchlabí v rámci tzv. Smart regionu Vrchlabí.

Rychlodobíjecí stojany ABB, které jsou v síti Benzina Orlen instalovány, dokážou doplnit baterie většiny typů a značek elektromobilů. Díky DC konektorům s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW to zvládnou během desítek minut. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení se standardním konektorem Mennekes, který umožňuje nabíjení s výkonem až do 22 kW.

Výstavba sítě dobíjecích stanic ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také díky využití prostředků z Operačního program Doprava a z vlastních prostředků ČEZ.

„Následující roky budou v České republice ve znamení rychlého rozvoje elektromobility. Poptávku desítek tisíc nových elektrických aut po rychlém dobíjení pokryje jen výstavba stovek nových dobíjecích stojanů. ČEZ jako lídr trhu se své odpovědnosti nezříká a svou síť s aktuálně 300 veřejnými dobíjecími stanicemi chce během pěti let síť rozšířit na více než 800 stojanů. Věříme, že i pokračování dosavadní úspěšné spolupráce s Benzinou nám pomůže v dosažení tohoto cíle,“ uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva skupiny ČEZ.

„Na čerpacích stanicích Benzina Orlen chceme nabízet co nejširší portfolio produktů a služeb,“ řekl Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Orlen Unipetrol, do které patří i síť čerpacích stanic Benzina Orlen. „Vedle tradičních paliv poskytujeme alternativní paliva LPG a CNG a postupně svou nabídku rozšiřujeme také o elektrickou energii, kterou ve spolupráci s externími partnery nabízíme již na 38 lokalitách po celé zemi. Celkově tak na našich čerpacích stanicích máme již 62 dobíjecích stanic, na kterých se může současně nabíjet téměř sto automobilů.

S mateřskou skupinou Orlen Unipetrol je Benzina aktivní rovněž v rozvoji vodíkové elektromobility. Ještě v letošním roce otevře v Praze na Barrandově a v Litvínově první veřejné vodíkové plnicí stojany v České republice.

Související