Tlak na opuštění fosilních paliv sílí a firmy přicházejí s řadou novinek. Například americká Hyzon Motors představila patentovanou technologii palubního systému pro skladování vodíku, která povede ke snížení hmotnosti a výrobních nákladů užitkových vozidel poháněných vodíkovými palivovými články.
Současně v Indii oznámil největší indický dodavatel ropy projekt zaměřený na ekologický vodík a nizozemská vláda zadala zakázku na dotaci ve výši 3,6 milionu eur pro zařízení, které by vyrábělo zelený vodík na moři.
Nová technologie americké společnosti Hyzon Motors používá lehké kompozitní materiály a má ambice snížit celkovou hmotnost systému, náklady na skladovací systém a počet potřebných výrobních komponent.
Základ tvoří systém s jedním stojanem a kapacitou pro uložení pěti vodíkových lahví. Skladovací systém je přitom variabilní a lze jej adaptovat pro počet vodíkových lahví od pěti do deseti kusů. Technologie byla instalována v pilotních vozech v Evropě. Lze očekávat, že od 4. čtvrtletí 2021 bude nasazena ve všech vozidlech.
V Indii chtějí ekologický vodík
Indická státní ropná a plynárenská společnost IndianOil informovala, že ve své rafinérii Mathura postaví první indickou továrnu na výrobu ekologického vodíku. Předseda představenstva Shrikant Madhav Vaidy uvedl, že společnost má projekt větrné elektrárny v Rádžasthánu a hodlá přivést tuto energii do rafinerie v Marthuře tak, aby v ní vyráběl absolutně ekologický vodík pomocí elektrolýzy. Do roku 2023 až 2024 chce společnost zvýšit rafinérskou kapacitu o 25 milionů tun.
„Podle našeho názoru nahradí zelený vodík paliva emitující uhlík, která se používají v rafinériích ke zpracování ropy na produkty s přidanou hodnotou, jako je benzin a nafta. Kromě toho máme několik plánů na další rozšíření, které jsou již schváleny. Nebudeme mít vlastní elektrárnu a budeme využívat energii ze sítě, nejlépe zelenou. To pomůže dekarbonizovat část výroby,“ dodal Vaidy.
V Severním moři plánují Nizozemci vodíkovou elektrárnu
Nizozemská agentura pro podnikání (RVO), která je výkonným orgánem ministerstva hospodářství a politiky v oblasti klimatu, udělila společnosti PosHYdon dotaci ve výši 3,6 milionu eur. Peníze jsou určené na projekt v Severním moři pro využívání zeleného vodíku na funkční plošině.
Elektřina vyráběná větrnými turbínami na moři bude pohánět vodíkovou elektrárnu. Stěžejní jsou dva procesy – přeměna mořské vody na demineralizovanou vodu a elektrolýza vody k výrobě zeleného vodíku. Cílem projektu je získat zkušenosti v oblasti energetických systémů na moři. Zelený vodík smíchaný s plynem bude dopraven stávajícím plynovodem na pobřeží. Elektrolyzér o výkonu 1 megawatt bude vyrábět maximálně 400 kilogramů zeleného vodíku denně.
Univerzita ve Strathclyde ve Spojeném království povede výzkumný projekt Ocean-REFuel v hodnotě 10 milionů liber. Cílem bude zkoumat způsoby přeměny energie oceánů na paliva pro využití v oblasti vytápění, skladování energie a obtížně dekarbonizovatelných dopravních aplikací.
Německo dá na ekologická vozidla 507,5 milionu eur
Evropská komise schválila program německé spolkové vlády na pořízení užitkových vozidel šetrných ke klimatu v hodnotě 507,5 milionu eur. Bude platit do konce roku 2024 a je otevřen podnikům ze všech odvětví. Nabízí přímé dotace a podpora bude založena na výběrovém řízení. Německá vláda chce motivovat k přechodu na užitková vozidla šetrná ke klimatu, zejména dopravní podniky.
Také automobilka Toyota se dlouhodobě zaměřuje na rozšíření vodíku jako paliva nejen pro osobní automobily, ale také pro nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla. Její model Mirai druhé generace disponuje třemi nádržemi na skladování vodíku. Má dojezd až 850 kilometrů. Po celém světě se těchto vozidel prodalo již více než 10 tisíc. Pro další rozvoj elektromobility Toyota buduje strategické vazby na partnery v oblasti obnovitelných zdrojů.