Data získaná prostřednictvím senzorů a kamer se mohou na cloudu ARIBIC použít k vytváření 3D map skladů nebo výrobních zařízení, které jsou stále aktuální. „S využitím těchto aktuálních dat senzorů vytváříme živé dvojče prostředí a můžeme tak zobrazovat a sdílet relevantní informace téměř v reálném čase,“ popisuje Bengt Abel základní myšlenku výzkumného projektu.
Oproti současné metodě, při které se po nasnímání k určitému okamžiku vytvoří neměnný 3D obraz prostředí, zůstávají obrazy generované platformou ARIBIC dynamické a neustále aktuální. „Když vysokozdvižný vozík nebo manipulační technika bez řidiče projíždí prostředím, zaznamená jeho senzorika i nejmenší změny a předá je na platformu ARIBIC. V kartografii interiéru využívající umělou inteligenci se tyto změny, například posunutý regál nebo nově odstavená paleta, ihned zohlední a nahrají zpět do systému,“ říká expert Stillu.
Praktické využití ve skladech
Pro lokalizaci a navigaci přepravních vozíků bez řidiče v jejich pracovním prostředí budou nejdříve potřeba 3D mapy ve vysokém rozlišení se sémantickými informacemi. Provozovatelé skladů nebo výrobních hal tak neustále vědí, kde se jejich vozíky nacházejí. S touto informací lze optimalizovat plánování provozu nebo výrobního závodu. Například lze jednoznačně identifikovat, ve kterých částech skladu se jezdí hodně nebo málo nebo které uličky jsou častěji přidělované a tím blokované.
S těmito informacemi je možné regály (nejdříve) virtuálně přesouvat nebo nově uspořádávat výrobní plochy. „Uživatelé budou s novou možností permanentního zaznamenávání pracovního prostředí moci optimálně navrhovat a využívat své sklady a výrobní haly. Poprvé získají podrobný přehled, co se v jejich provozech přesně děje,“ říká Bengt Abel.
Podle vyjádření experta Still si lze představit nepřeberné množství dalších možností využití, které staví na výsledcích projektu ARIBIC. „ Jsem si naprosto jistý, že jich v budoucnu ještě hodně přibude.“
Projekt bude dokončen za dva roky
Projekt ARIBIC byl zahájen v březnu tohoto roku. Dokončení je plánováno na čtvrté čtvrtletí roku 2023. Na mezinárodním výzkumném úkolu se vedle konsorciálního vedoucího, společnosti Still, podílí ještě Technologický institut v Karlsruhe (Karlsruher Institut für Technologie (KIT)), univerzita Toronto s laboratoří STARS a kanadský výrobce senzorů LeddarTech. Projekt podporuje Spolkové ministerstvo pro hospodářství a energie (BMWi) a Industrial Research Assistance Program kanadského National Research Council (NRC IRAP).
Společnost Still, poskytovatel intralogistických řešení z Hamburku, poskytla pro výzkum svůj úspěšný model OPX iGo neo – autonomní vychystávací vozík, který je již výborně vybavený senzorikou a kamerami. „Nyní se vyplácí naše včasné aktivity v oblastech automatizace, robotiky a digitalizace. Již dlouhá léta pracujeme na řadě řešení pro naše vozíky využívající senzory, která se postupně dostávají do sériové výroby. To je důležitým předpokladem k tomu, abychom se vůbec mohli na takovém projektu podílet,“ zdůrazňuje Bengt Abel.