Hamburský přístav zažívá postpandemické oživení překladu zboží. Výsledky za první polovinu roku potvrzují vzestupný trend. Rekordních výsledků dosáhl překlad v železniční kontejnerové přepravě a do Hamburku míří stále více lodí třídy Megamax, zaznělo na online tiskové konferenci hamburského přístavu.
Celosvětový dopad pandemie koronaviru ovlivnil vývoj překladu především v prvních měsících roku 2021,“ říká Axel Mattern, předseda představenstva Hafen Hamburg Marketing. „Celkově se vývoj překladu v hamburském přístavu vyvíjí pozitivně a jsme na cestě k zotavení. Poklesy v manipulaci způsobené pandemií v loňském roce jsme ale stále nevyrovnali. Zvyšující se import a export, silná poptávka spotřebitelů a naše široká nabídka liniových odjezdů nám ale pomáhá ve stabilním růstu.“
Ve druhém čtvrtletí výrazně stoupl překlad kusového i hromadného zboží. Překlad zámořského zboží dosáhl 63,5 milionu tun a v prvních šesti měsících vzrostl o 3,8 procenta. V překladu kontejnerů bylo zmanipulováno 4,3 milionu TEU (kontejner 20 stop), což znamená nárůst o 5,5 procenta. Výrazné zlepšení překladu kontejnerů nastalo až v březnu a druhém čtvrtletí r. 2021. Také překlad kusového zboží s celkovým objemem 19,3 milionu tun)zaznamenal zlepšení o 3,3 procenta.
Radost může mít přístav z rekordního výsledku v železniční přepravě kontejnerů. Celkově bylo hamburskou přístavní železniční sítí přepraveno 1,4 milionů TEU, což s nárůstem 11,3 procenta znamená v první polovině roku 2021 nový rekord.
Pozitivní efekt přinesla také první etapa úpravy plavební dráhy Labe, která usnadnila provoz a míjení velkých lodí. Hamburský přístav je tak nyní snáze dosažitelný i pro velké kontejnerové lodě třídy Megamax. V prvním půlroce připlulo do Hamburku 107 těchto Megamax kontejnerových lodí, což představuje o 24,4 procenta.
Obtíže přetrvávají zejména kvůli nedostatku přepravních kapacit, nejistotě způsobené dalším vývojem pandemie a dalším událostem, jakou byla naposledy nehoda kontejnerové lodi v Suezském průplavu. Tato události měly dopady i na největší německý přístav.
Online tiskové konference hamburského přístavu dále upozornila na to, jak zranitelné jsou globální dodavatelské řetězce. Ohrožují je dlouhá zpoždění řady lodí, rizika v digitální bezpečnosti a v neposlední řadě i strukturální události jako klimatické změny nebo krizové situace v jednotlivých zemích.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





