Hamburský přístav zažívá postpandemické oživení překladu zboží. Výsledky za první polovinu roku potvrzují vzestupný trend. Rekordních výsledků dosáhl překlad v železniční kontejnerové přepravě a do Hamburku míří stále více lodí třídy Megamax, zaznělo na online tiskové konferenci hamburského přístavu.

Celosvětový dopad pandemie koronaviru ovlivnil vývoj překladu především v prvních měsících roku 2021,“ říká Axel Mattern, předseda představenstva Hafen Hamburg Marketing. „Celkově se vývoj překladu v hamburském přístavu vyvíjí pozitivně a jsme na cestě k zotavení. Poklesy v manipulaci způsobené pandemií v loňském roce jsme ale stále nevyrovnali. Zvyšující se import a export, silná poptávka spotřebitelů a naše široká nabídka liniových odjezdů nám ale pomáhá ve stabilním růstu.“

Ve druhém čtvrtletí výrazně stoupl překlad kusového i hromadného zboží. Překlad zámořského zboží dosáhl 63,5 milionu tun a v prvních šesti měsících vzrostl o 3,8 procenta. V překladu kontejnerů bylo zmanipulováno 4,3 milionu TEU (kontejner 20 stop), což znamená nárůst o 5,5 procenta. Výrazné zlepšení překladu kontejnerů nastalo až v březnu a druhém čtvrtletí r. 2021. Také překlad kusového zboží s celkovým objemem 19,3 milionu tun)zaznamenal zlepšení o 3,3 procenta.

Radost může mít přístav z rekordního výsledku v železniční přepravě kontejnerů. Celkově bylo hamburskou přístavní železniční sítí přepraveno 1,4 milionů TEU, což s nárůstem 11,3 procenta znamená v první polovině roku 2021 nový rekord.

Pozitivní efekt přinesla také první etapa úpravy plavební dráhy Labe, která usnadnila provoz a míjení velkých lodí. Hamburský přístav je tak nyní snáze dosažitelný i pro velké kontejnerové lodě třídy Megamax. V prvním půlroce připlulo do Hamburku 107 těchto Megamax kontejnerových lodí, což představuje o 24,4 procenta.

Obtíže přetrvávají zejména kvůli nedostatku přepravních kapacit, nejistotě způsobené dalším vývojem pandemie a dalším událostem, jakou byla naposledy nehoda kontejnerové lodi v Suezském průplavu. Tato události měly dopady i na největší německý přístav.

Online tiskové konference hamburského přístavu dále upozornila na to, jak zranitelné jsou globální dodavatelské řetězce. Ohrožují je dlouhá zpoždění řady lodí, rizika v digitální bezpečnosti a v neposlední řadě i strukturální události jako klimatické změny nebo krizové situace v jednotlivých zemích.

Související